e-sport obraz glowny

Rozrywka

15.03.2022 15:15

Czym jest e-sport? Podstawowe informacje i fenomen popularności

Gry
16
1
0
16
1

Z pojęciem e-sportu spotkało się wielu z Was. Jest to obecnie tak popularna forma rywalizacji, że nie sposób przejść obok niej obojętnie. Jakie były początki e-sportu? Jak wygląda jego stan w naszym kraju?

E-sport – co to jest?

Mówiąc najprościej, jest to zorganizowana forma elektronicznej rywalizacji. To wyjątkowy rodzaj konkurencji, ponieważ wykorzystuje on gry wideo jako narzędzia do wyłaniania zwycięzców – kiedyś totalna abstrakcja, dziś rzeczywistość. Pierwsze wzmianki o amatorskich potyczkach pochodzą z 1972 roku. Wtedy amerykański Uniwersytet Stanforda zorganizował olimpiadę w Spacewar!, pionierską strzelankę dostępną na historycznym komputerze PDP-1. „Intergalaktyczna olimpiada kosmiczna”, bo tak uczelnia określiła to wydarzenie, nie obfitowała w powalające nagrody – zwycięzca rywalizacji otrzymał roczną prenumeratę magazynu Rolling Stone.

Skromne początki były zaledwie przedsmakiem wyżyn, jakie dziś osiąga elektroniczna rywalizacja. Zarówno pod względem zainteresowania, jak i nagród, które oferowane są najlepszym graczom poszczególnych gier. Co warte zaznaczenia, zawodowi gracze wcale nie ogrywają tytułów, które nie są dostępne dla zwykłego fana rozgrywki wideo. Najpopularniejsze gry to m.in. League of Legends, CS:GO, Call of Duty, StarCraft 2 czy Dota 2 – wszystkie wymienione są jednymi z najbardziej znanych tytułów na świecie, przyciągających do siebie miliony graczy. Konkurencja jest zatem duża, tak samo jak i zainteresowanie – to wszystko wpływa na wysoki poziom oprawy i nagród oferowanych w turniejach e-sportowych.

E-sport przyciąga rzesze fanów, którzy chcą zobaczyć swoich idoli w akcji | Źródło: sotrender.com

Czy e-sport można traktować jako sport?

Pytaniem otwartym pozostaje kwestia klasyfikacji zawodowej rywalizacji elektronicznej jako sportu. Zarówno przeciwnicy, jak i zwolennicy wzajemnie zasypują się argumentami, które miałyby przekonać drugą stronę do zmiany swojego zdania. Przeciwnicy najczęściej podają tu przykład rzekomych nielicznych punktów wspólnych z aktywnością sportową. Kontrowersyjna debata zawsze będzie budzić emocje, ale wbrew negatywnym opiniom sympatyków standardowych konkurencji każdą wirtualną dyscyplinę powinno się traktować jako pełnoprawny sport. Fakt, że pojedynki między uczestnikami mają miejsce w przestrzeni cyfrowej, nie pozbawia tych zmagań cech charakteryzujących tradycyjną rywalizację.

Inny naczelny argument oponentów profesjonalnej aktywności gamingowej dotyczy braku zaangażowania ze strony zawodników, którzy nie muszą poprawiać swoich umiejętności dzięki intensywnemu wysiłkowi. Nic bardziej mylnego, ponieważ współcześnie e-sport wymaga od graczy ogromnego poświęcenia. Zawodowcy codziennie trenują nawet po kilkanaście godzin, rozwijając swój umysł i szybkość reakcji. Wirtualna rywalizacja spełnia definicję tradycyjnego sportu, bo uczestnicy turniejów rozwijają się pod kątem psychofizycznym, aby wygrywać upragnione trofea.

Sprawdź też: Dlaczego wszyscy E-sportowcy używają tego monitora? – nowy film moreleTV

Popularność sportu elektronicznego

Niech dowodem w kwestii popularności, jaką e-sport zdobył w ostatnich latach, będą liczby. Łączna pula obrotów (w co wliczono nagrody razem z wygenerowanymi zyskami) w 2017 roku wyniosła 736 milionów dolarów. W 2021 roku, według danych serwisu statista.com, e-sport przekroczył barierę jednego miliarda dolarów. Warto nadmienić, że prognozy nie przewidują wyhamowania tego trendu – serwis podaje, że w 2024 roku, e-sport ogólnoświatowy będzie generował obroty na poziomie miliarda sześciuset milionów dolarów. Te wyniki dają do myślenia!

Ogromne wyniki finansowe nie mogłyby być generowane bez publiczności, jaką e-sport wokół siebie skupia. Przypuszcza się, że w 2021 roku elektroniczna rozrywka skupiła wokół siebie 470 milionów widzów. Prognozy na rok 2024 podbijają tę liczbę do 577 milionów. Oznacza to, że pół miliarda osób na świecie będzie śledzić poczynania najlepszych graczy w swoich ulubionych grach wideo.

Nie jest również tajemnicą, że e-sport na mapie świata nie jest traktowany po równo w kwestii popularności. Część krajów wyróżnia się na tle innych – przodują Chiny, których niemal połowa (45%) dorosłych obywateli oglądała wirtualną rywalizację online. E-sport jest również bardzo popularny w Korei Południowej, Japonii, Stanach Zjednoczonych czy Australii. Inne państwa również notują tendencję zwyżkową – w tym także Polska, czego przykładem jest decyzja o organizowaniu Intel Extreme Masters w katowickim Spodku. Analitycy są zgodni – e-sport nie osiągnął jeszcze swoich szczytów, jesteśmy na etapie dynamicznego rozwoju, którego trwanie prognozuje się na lata.

Elektroniczna rywalizacja to obecnie miliony fanów na świecie i ogromne nagrody pieniężne. Wielu uważa, że już wkrótce ta dyscyplina zagości na Olimpiadzie | Źródło: sickodds.com

Najpopularniejsze gry związane z e-sportem

Jak już wspominaliśmy, najpopularniejsze tytuły wśród graczy na świecie zyskują status gry e-sportowej. Tytuły te skupiają wokół siebie duże grupy oddanych im fanów, którzy z zapartym tchem śledzą rywalizację najlepszych. Wśród najpopularniejszych gatunków możemy wymienić gry FPS, MOBA, gry strategiczne oraz karcianki. Początkowo największe zainteresowanie wzbudzały Warcraft 3, StarCraft, Counter-Strike 1.6 czy Quake. Tendencja ta uległa jednak zmianie, wraz z momentem pojawienia się innych popularnych rodzajów, mianowicie gier MOBA, battle royale czy karcianek.

Najbardziej znanym reprezentantem tego pierwszego rodzaju jest League of Legends, który obecnie stanowi najpopularniejszą dyscyplinę e-sportową na świecie. Do świata e-sportu zawitał także Fortnite czy PUBG, obie gry są typami gier battle royale. Choć ich popularność delikatnie zwalnia od 2021 roku, wciąż są w gronie gier generujących największe zainteresowanie.

Sprawdź też: Automatyczny system VAC – co powinieneś o nim wiedzieć?

Niezmienna pozostaje natomiast czołówka gier, które przyciągają najwięcej użytkowników i oferują najwyższe nagrody. Znajdziemy tu wspomnianego już LoL-a, Counter-Strike’a Global Offensive, Dota 2, Fortnite i Overwatch. Gry karciane pokroju Hearthstone’a, choć popularne, nie stanowią dla nich konkurencji.

Popularność tej formy rozgrywki dostrzegają także producenci gier. Koronnym przykładem jest tu Rainbow Six: Siege, który projektowany był pod profesjonalną rywalizację. Ubisoft był świadom potencjału i stworzył grę, która fantastycznie wpasowuje się w wymagania e-sportowe: wymaga kooperacji, jest łatwa w przyswojeniu, cechuje ją wiele akcji i posiada liczne udogodnienia do prowadzenia transmisji dla widzów. Tytuł ten cieszy się wciąż dużą popularnością i przyciąga wielu chętnych do oglądania rywalizacji profesjonalnych graczy.

E-sport a Polska – stan w naszym kraju

Początki e-sportu w Polsce sięgają 1997 roku, kiedy zorganizowano pierwsze potyczki w Quake’u – kultowej produkcji z gatunku FPS. Pojawiały się już wówczas amatorskie drużyny skupiające wokół siebie entuzjastów wirtualnej zabawy. Obecnie działają u nas profesjonalne kluby sprawujące kontrolę nad zespołami gamerów wyspecjalizowanych pod kątem konkretnych strategii, strzelanek bądź karcianek. 

Mimo tego, że polska branża e-sportowa dość późno rozwinęła skrzydła, reprezentanci naszego kraju szybko zaczęli osiągać sukcesy. Legendarna drużyna CS-a zwana Złotą Piątką i jej wygrana WCG 2006 była początkiem na drodze do wielu sukcesów. Następne lata przyniosły wiele kolejnych triumfów dla członków Złotej Piątki – także indywidualnych. Polacy bez wątpienia zapisali się złotymi zgłoskami w historii Counter-Strike’a.

Złota Piątka, czyli kolejno od lewej: TaZ, Neo, LUq, Loord i Kuben | Źródło: hltv.org

Polska należy do czołówki państw koncentrujących wokół e-sportu największą widownię. Wirtualne potyczki cieszą się ogromnym zainteresowaniem publiczności, co potwierdza duża frekwencja na organizowanym cyklicznie Intel Extreme Masters. Poza tym nad Wisłą działa Polska Liga Esportowa między innymi z profesjonalnymi meczami Counter Strike’a. Wzorem Azji w Polsce powstają ponadto specjalne klasy kształcące przyszłych gamerów.

Najważniejsze turnieje e-sportowe

Intensywny rozwój e-sportu w latach 90. XX wieku umożliwił widzom oglądanie wielu ciekawych zawodów obejmujących rywalizację, chociażby w prostych shooterach. Współcześnie miejsce półamatorskich imprez zajęły profesjonalne turnieje o międzynarodowym zasięgu, które gromadzą najlepszych gamerów i każdego roku są śledzone przez miliony kibiców.

League of Legends World Championship

League of Legends World Championship to oficjalne mistrzostwa świata w LoL-u odbywające się nieprzerwanie od 2011 roku. Głównym organizatorem tej imprezy e-sportowej jest firma Riot Games, a zatem studio odpowiedzialne za stworzenie kultowej gry strategicznej. Profesjonalne drużyny z różnych kontynentów regularnie walczą o Puchar Przywoływacza oraz wysoką nagrodę finansową. Pierwszą edycję League of Legends World Championship obejrzało na żywo łącznie 1,6 miliona osób, a kolejne odsłony pobijają rekordy.

Sprawdź też: Gry esportowe – które są najpopularniejsze? Esport – w które tytuły warto zagrać, a jakie lepiej oglądać

CS:GO Major Championship

CS:GO Major Championship to coroczne zawody wyłaniające najlepszy zespół legendarnej strzelanki. Popularne „Majory” miały swój początek w 2013 roku, kiedy studio Valve podjęło się zaaranżowania debiutanckiego turnieju. Najpierw poszczególne teamy muszą przebrnąć przez kwalifikacje, aby następnie trafić do głównej drabinki. CS:GO Major Championship oglądają rzesze sympatyków CS-a – prawdziwy fenomen e-sportu.

Intel Extreme Masters

Intel Extreme Masters to seria międzynarodowych turniejów e-sportowych, których finałowe rundy od 2013 roku organizowane są w katowickim Spodku. Wydarzenia z cyklu IME sponsorowane przez słynnego producenta układów scalonych obejmuje rywalizację graczy League of Legends, CS:GO i StarCrafta. Intel Extreme Masters należy do Electronic Sports League, czyli największej firmy e-sportowej, transmitującej swoje wydarzenia za pośrednictwem Twitcha.

Jaka przyszłość czeka e-sport?

Pytanie postawione w tytule tego akapitu nie nawiązuje do popularności – ta, jak wiadomo, rysuje się w kolorowych barwach. Pochylmy się bardziej nad kwestią poruszającą to, jak e-sport może wyewoluować dzięki rozwojowi techniki. Dwa czynniki, które mogą mieć największy wpływ na rozwój zmagań komputerowych, to wirtualna i rozszerzona rzeczywistość.

VR, w którym wielkie nadzieje pokładają tacy giganci jak Intel czy Meta, to wciąż potężny potencjał, który czeka na odpowiednie wykorzystanie. Jego zastosowanie może mieć miejsce podczas organizowania turnieju gier VR (co już się wydarzyło w trakcie jednego Extreme Masters). Gry tego typu z pewnością są novum w świecie e-sportu, jednak ich pełne przyjęcie przez widzów będzie musiało jeszcze zaczekać. Technologia nie stoi na odpowiednio wysokim poziomie, jednak potencjał jest ogromny. VR mógłby być wykorzystany także w innej formie transmisji meczów, co niejako również miało już swoje pierwsze przymiarki.

W trakcie Extreme Masters 2017, podczas finałów rozgrywek CS:GO, umieszczono stanowiska z goglami VR. Założenie ich powodowało, że rozrywki mogły być oglądane z trzech różnych stanowisk, które znajdowały się w różnych częściach (i na różnych poziomach) hali. Rozwiązanie było „statyczne”, co oznacza, że nie można było przemieszczać się, jednak zrodziło to bardzo interesujący pomysł. W przyszłości może być możliwe „uczestniczenie” w rozgrywkach na hali z poziomu własnego mieszkania – jedyne co będzie potrzebne to właśnie gogle VR. Rzecz jasna, technologia wymaga jeszcze licznych poprawek, biorąc jednak pod uwagę dynamikę zmian, być może doczekamy się tego już za kilka lat.

VR może wkrótce zagościć na turniejach e-sportowych | Źródło: medium.com

Rozszerzona rzeczywistość (AR) być może także odmieni e-sport, jaki znamy obecnie. Niemniej zmiany te skupiałyby się raczej na transmitowaniu rozgrywek, wpływając na ich dynamikę i większą liczbę informacji odbieranych przez widzów – bez względu, czy są w domu, czy na stadionie. W obu przypadkach sporo jednak zależy od zainteresowania fanów, które zmotywuje producentów do działania. Póki co, oba przykłady traktowane są bardziej w ramach ciekawostki, swoistego urozmaicenia. Nie oznacza to jednak, że technologia się nie przyjmie. Jedno na chwilę obecną jest pewne: przyszłość e-sportu będzie ciekawa.

Wirtualne zmagania z wykorzystaniem komputerów pokonały długą drogę, aby otrzymać miano pełnoprawnego, elektronicznego sportu. To, co dla wielu było kiedyś abstrakcją, dziś stanowi dyscyplinę o ogromnym potencjale rozrywkowym, marketingowym i finansowym. Branża e-sportowa rozwija się niezwykle dynamicznie, skupiając uwagę całego świata, co trzeba określić mianem fenomenu. Współcześnie młodzi ludzie coraz częściej wolą oglądać cyfrowe konkurencje kosztem tych tradycyjnych, a rozwój technologiczny w kolejnych latach może jeszcze wzmocnić ten trend.

Z tematów oscylujących wokół e-sportu może Cię również zainteresować:

16
1

Podziel się:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *