dark souls seria

Rozrywka

13.08.2021 12:51

Historia serii gier Dark Souls – najważniejsze informacje o niezwykle trudnych grach FromSoftware

Gry
10
0
0
10
0

Seria Dark Souls cieszy się wielką popularnością wśród graczy ceniących sobie prawdziwe wyzwania. Mimo wymagającego poziomu trudności, seria od początku swojego istnienia zdążyła sprzedać się w ponad 27 milionach egzemplarzy. Przekonaj się dlaczego.

Dark Souls – historia serii

Korzenie Dark Souls sięgają roku 1994 i wydanej na pierwszą generację konsol PlayStation gry King’s Fieldpierwszoosobowego RPG autorstwa japońskiego studia FromSoftware. Posępna, gotycka atmosfera oraz wyśrubowany poziom trudności były kluczowymi elementami King’s Field, które zainspirowały pierwszy tytuł z serii Soulsopublikowane w 2009 roku na konsolę PlayStation 3 Demon’s Souls. Gra doceniona została przede wszystkim za wciągający system walki oraz przemyślany system kooperacji, umożliwiający nie tylko współpracę do trzech osób, inwazje pomiędzy serwerami, ale i pozwalający na przekazywanie (często intencjonalnie mylących) wskazówek pomiędzy graczami.

Sprawdź: Wszystko o Elden Ring — kiedy premiera, trailer, rozgrywka?

Dwa lata po premierze Demon’s Souls, FromSoftware opublikowało duchowego następcę gry (tym razem także na Xbox), czyli oferujące jeszcze większy poziom trudności Dark Souls. Dzięki komercyjnemu sukcesowi (ponad milion sprzedanych kopii w zaledwie pół roku po premierze) i skierowanej do FromSoftware petycji graczy, sierpień 2012 roku przyniósł ze sobą opublikowanie Dark Souls: Prepare To Die Edition, bogatszego o nową zawartość wydania gry, dedykowanego PC.

dark souls seria
Źródło: microsoft.com

W grudniu tego samego roku ogłoszono prace nad kontynuacją. Dark Souls II powstawało jako pierwsza gra z serii, nad którą dotychczasowy dyrektor artystyczny Soulsów, Hidetaka Miyazaki, nie sprawował bezpośredniej pieczy. Mimo to, twórcom udało się zarówno zachować ciężki klimat poprzedniczek, jak i wprowadzić kilka unikalnych nowinek. W porównaniu do poprzedniej części gra oferuje zupełnie nowy silnik graficzny, ponowny skok w kwestii poziomu trudności oraz wiele pomniejszych usprawnień systemu kooperacji.

Premiera trzeciej części Dark Souls (zapowiedzianej jeszcze w trakcie prac nad „dwójką”) miała miejsce w 2016 roku. W roli dyrektora artystycznego ponownie wystąpił Miyazaki. Szybszy, odrobinę bardziej zręcznościowy gameplay i jeszcze lepsza oprawa audiowizualna uczyniły z tego tytułu idealne podsumowanie trylogii. Dark Souls III do 2020 roku sprzedało się w ponad 10 milionach egzemplarzy, co czyni je najpopularniejszą z gier FromSoftware w historii.

Fenomen gier Dark Souls

Jedną z głównych idei, jakie przyświecały Miyazakiemu przy tworzeniu koncepcji Soulsów było zaoferowanie graczom prawdziwie wynagradzającego wyzwania. Niesławny poziom trudności, zamiast odsiewać „prawdziwych” fanów elektronicznej rozrywki od niedzielnych amatorów, przyciągał wszystkich po równo obietnicą osiągnięcia czegoś niezwykłego.

Gry Dark Souls w super cenach!

Paradoksalnie, dzięki interesującemu podejściu twórców do samej mechaniki jednym z najciekawszych elementów Soulsów jest umieranie. Każdorazowa śmierć w grze kończy się utratą cennych, pozyskiwanych z ciał poległych przeciwników, dusz (a także wielkim, docenionym przez memy napisem „YOU DIED”), które pełnią w grze funkcję waluty, pozwalającej na ulepszenie statystyk broni i postaci. Aby je odzyskać, odrodzony przy ostatnim odwiedzonym ognisku gracz musi dotrzeć do miejsca swojego uprzedniego zgonu bez ponownej utraty wszystkich punktów życia. W przeciwnym razie, zgromadzone dusze przepadają na zawsze. Haczyk polega na tym, że wraz ze śmiercią gracza wszyscy adwersarze odradzają się, skutecznie utrudniając powrót do miejsca cennych zasobów.

Fenomen gier Dark Souls
Źródło: games4you.pl

Pomimo często przytłaczających przeciwności, jakich w świecie Dark Souls pełno, należy pamiętać, że gracz nie jest sam. Ślady innych postaci, takie jak dodające otuchy wskazówki, świadectwa zwycięstwa trudnej potyczki czy nawet kiepskie żarty, sprawiają, że niejednokrotnie udaje się przezwyciężyć wewnętrzną niemoc, wywołaną wieloma porażkami z rzędu. Wszystko to pozostawione w formie świecących run zapisanych na ziemi przez któregoś z poprzedników głównego bohatera.

Wraz z wymagającym, niewybaczającym potknięć systemem walki i interesującą, japońsko-europejską wizją kulturowego monomitu o podróży bohatera, staje się jasne, że Dark Souls cechuje się wybitnym game designem. Również, często przytaczana w internecie, alegoria serii do wewnętrznej walki, jaką odbywa osoba chora na depresję, wydaje się być zasadna.

Lista wszystkich gier Dark Souls:

Demon’s Souls

Protoplasta trylogii Dark Souls. Fabuła gry przedstawia losy śmiałka, usiłującego odeprzeć inwazję demonów ze spowitego tajemniczą mgłą królestwa Boletarii. Korzystając z szerokiego zestawu czarów i broni, gracz ma za zadanie pokonać demonicznych władców pięciu krain królestwa, by przejąć ich dusze i wygnać ich przywódcę.

Demon's Souls
Źródło: playstation.com

Do dyspozycji gracza został oddany edytor pozwalający wybrać płeć i wygląd postaci oraz 10 klas startowych. Dostępne klasy to m.in. Kapłan, Złodziej, Rycerz czy Barbarzyńca. Oprócz tego Demon’s Souls oferuje również tryb PVP, w którym uczestnicy zabawy przybierają postać czarnych fantomów, by najeżdżać światy innych graczy. W 2020 roku gra doczekała się gruntownie odświeżonej wersji, przygotowanej przez Bluepoint Games na konsolę PlayStation 5.

Dark Souls

Pierwsza część najsłynniejszej trylogii studia FromSoftware. Jako nieumarły wybraniec, gracz będzie musiał powstrzymać unoszące się nad krainą Lordranu widmo ciemności i znaleźć sposób na podtrzymanie boskiego Pierwszego Płomienia.

Dark Souls
Źródło: store.steampowered.com

Inspirowany Metroidem i Castlevanią, misternie skonstruowany świat, składa się z sieci wzajemnie połączonych lokacji. Jest pełen skrótów, ukrytych przejść, ślepych zaułków i śmiertelnych pułapek. Ponadto mglista, pozostawiająca szerokie pole do domysłów, fabuła przedstawiona poprzez zagadkowe opisy przedmiotów i niejasne dialogi to tylko niektóre z elementów, które uczyniły z Dark Souls uwielbionego klasyka. 24 maja 2018 roku został wydany całkowity remaster gry, dostępny także na konsole ósmej generacji (np. PS4 czy Nintendo Switch).

Dark Souls II

Druga odsłona serii, w której gracz, jako Nosiciel Klątwy, ma okazję wyruszyć do spustoszonego przez armię gigantów kraju Drangleic, niegdyś władanego przez potężnego króla Vendricka. Część ta przyniosła ze sobą rozwój funkcji Przymierzy – frakcji zapewniających różnorodne interakcje ze światem i innymi graczami. W kwietniu 2015 wydana została edycja o nazwie Scholar of The First Sin, zbierająca dotychczasowe dodatki DLC z pakietu Lost Crowns i oferująca lepszą optymalizację, nowych bohaterów niezależnych oraz usprawniony matchmaking.

Dark Souls II
Źródło: arhn.eu

Dark Souls III

Finalna odsłona Soulsów, w której wcielamy się w Nierozpalonego, powstałego z grobu poszukiwacza pradawnych Władców Pogorzelisk. Akcja gry ponownie dzieje się w Lordranie, którego losy znów zależą od tego, czy graczowi uda się zjednoczyć Pierwszy Płomień. Główne modyfikacje, jakie spotkały formułę gry to zmieniony system rzucania zaklęć oraz dużo większe tempo rozgrywki związane m.in. z agresywniejszymi przeciwnikami i nowymi rodzajami broni do walk oburącz.

Dark Souls III
Źródło: microsoft.com

Inne gry FromSoftware:

Bloodborne

To osadzony w gotyckiej metropolii Yharnam RPG akcji z elementami horroru. W odróżnieniu od poprzednich gier studia FromSoftware Bloodborne cechuje się mocno zręcznościowym systemem walki, w którym od ciężkiej zbroi i potężnej tarczy, dużo bardziej liczą się celne strzały z pistoletu i zwinne uniki wykonywane we właściwych momentach. Jako Łowca zarażony śmiertelną chorobą o nieznanym pochodzeniu, gracz będzie przemierzał nawiedzone przez hordy potworów miasto w celu odnalezieniu źródła zarazy. Grę wydano na konsolę PlayStation 4 w 2015 roku.

Bloodborne
Źródło: redbull.com

Sekiro: Shadows Die Twice

Tą przygodową grę akcji zainspirowano japońskim folklorem i legendami o samurajach. Gracz wciela się w nieśmiertelnego Sekiro – wojownika ninja, który szuka zemsty na porywaczach swojego pana. Choć to tytuł niepozbawiony wysokiego, klasycznego dla FromSoftware poziomu trudności, to jednak mocno wyróżnia się on na tle innych gier studia, czy to przez sekwencje polegające na pozostawaniu w ukryciu, czy też dzięki akrobatycznym zdolnościom postaci. Gra miała premierę w marcu 2019 roku.

Sekiro: Shadows Die Twice
Źródło: tabletowo.pl

Elden Ring

Tajemniczy projekt przygotowywany we współpracy z George’em R. R. Martinem, autorem cyklu Pieśń lodu i ognia. Premiera zapowiadana jest na 21 stycznia 2022 roku, a głównymi zmianami wobec cyklu Souls ma być w pełni otwarty świat i system skradania oraz jazdy konnej, a także rezygnacja z systemu odradzania się na rzecz klasycznych zapisów. 10 czerwca 2021 opublikowano oficjalny teaser gry, który został wyjątkowo dobrze przyjęty przez fanów.

Elden Ring
Źródło: komputerswiat.pl

Ninja Blade

Wydany w 2009 roku slasher opowiadający o inwazji tajemniczego pasożyta Alpha. Tytuł ten, zdecydowanie bardziej niż reszta gier FromSoftware, stawia na filmowe sceny walki ze zmutowanymi potworami (często z wykorzystaniem sekwencji QTE), w których zręczność i nieskrępowana akcja mają znaczenie większe niż kojarzone z grami RPG statystyki postaci.

Ninja Blade
Źródło: games4you.pl

Seria Dark Souls, to nietypowa, zwłaszcza jak na grę RPG, podróż przez znane wszystkim motywy dark fantasy. Jest tak ze względu na nieprzystępną, niezwykle wymagającą walkę z przerażającymi bossami oraz na niecodzienny i nastrojowy klimat opowieści. Niewątpliwie jest to wyjątkowe dzieło współczesnego game designu, któremu warto dać szansę. Jeśli nie po to, żeby sprawdzić się w obliczu przytłaczającego wyzwania, to choćby po to, by odkryć niesamowity potencjał, który drzemie w minimalistycznym podejściu do narracji.

10
0

Podziel się:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *