1. Scroll
  2. /
  3. Rozrywka
  4. /
  5. Dead Space — survival horror w kosmosie wkrótce powróci! Historia serii Dead Space

Rozrywka

4 tygodnie temu

Dead Space — survival horror w kosmosie wkrótce powróci! Historia serii Dead Space

Gry
3
1
0
3
1

Dead Space powraca! EA niedawno zapowiedziało remake pierwszej części kultowego horroru. Czy Isaac Clarke poradzi sobie równie dobrze, co w 2008? W oczekiwaniu na premierę odnowionej wersji „jedynki” zapoznaj się z historią serii!

Wszystkie części serii Dead Space

Dead Space zrewolucjonizował rynek gier z gatunku survival horror. Seria doczekała się 3 części gier, dwóch filmów oraz kilku książek i komiksów. Niesamowite uniwersum wykreowane przez zespół Glena Schofielda wciąż przyciąga do siebie ogrom fanów

Świadczyć o tym może choćby burza, jaką w internecie wywołała zapowiedź remake’u pierwszej odsłony cyklu. Jesteś ciekaw, co możesz odnaleźć, zagłębiając się w najdalsze zakątki kosmosu? Poniżej znajdziesz najważniejsze informacje o głównych wydaniach serii.

Dead Space — EA pokazuje nowe oblicze strachu

Pierwsza gra cyklu ukazała się w 2008 na PS3, Xbox 360 i PC. Jej twórcami są Glen Schofield i Michael Condrey. Produkcja od EA to survival horror osadzony w dalekiej przyszłości (2508 r.), w której ludzie w pełni skupili się na podboju kosmosu.

W produkcji wcielamy się w postać Isaaca Clarke’a, inżyniera przebywającego na statku konserwacyjnym Kellion. Główny bohater próbuje odnaleźć swoją dziewczynę Nicole — starszego oficera medycznego na kosmicznej stacji górniczej USG Ishimura. W wyniku awarii systemu dokowania statek bohatera ląduje w samym środku opuszczonego statku

Na miejscu okazuje się, że większość jego mieszkańców nie żyje, a ich truchła zmieniły się w przerażające potwory — nekromorfy. Co spowodowało te mutacje? Czy można ją jakoś powstrzymać? Jaką rolę w tym wszystkim pełni Ziemski Rząd i dziwne konstrukcje — Markery? Odpowiedzi na te oraz wiele innych pytań szukamy w trakcie przebijania się przez pochłaniający statek chaos.

Konsole PlayStation w świetnych cenach

Dead Space, mimo ciekawego zestawu broni, nie jest kolejną sztampową strzelanką. Zasób amunicji jest ograniczony, a wszystkie potyczki są wymagające i nie wybaczają błędów. Twórcy wzorowali się w tym aspekcie na Resident Evil 4. W produkcji Capcomu postać nie może jednocześnie poruszać się i korzystać z broni, co często przyspiesza bicie serc graczy w kluczowych momentach. Dead Space zmienia nieco ten koncept. 

Producentom zależało na wprowadzeniu atmosfery paniki przy każdym spotkaniu z nekromorfami, ale jednocześnie nie chcieli odbierać swobody ruchów bohatera. Uzyskali ten efekt poprzez parę elementów. Po pierwsze, prędkość poruszania postaci podczas celowania znacznie spada. Dodatkowo gracz musi skupiać się na ostrzeliwaniu kończyn potworów, bo tylko tak jest w stanie ich pokonać. W ten sposób twórcy wywołują w nas poczucie pozornej bezradności wobec sił wrogów, dzięki czemu każde wygrane starcie jest niezwykle satysfakcjonujące.

Oprawa audiowizualna nadal przeraża, mimo trzynastu lat na karku. Nekromorfy urzeczywistniają najgłębsze lęki dotyczące mutacji ludzkiego ciała. Połączenie opuszczonych, industrialnych wnętrz z wiecznym półmrokiem oraz fenomenalną aranżacją dźwięku przyprawi o gęsią skórkę nawet największego twardziela.

Twórcy dołożyli wszelkich starań, aby ich gra była innowacyjna w każdej dziedzinie, w tym i w sposobach straszenia. Dead Space genialnie bawi się suspensem. W produkcji pojawiają się dłuższe sekwencje, w których nie spotkamy żadnych wrogów. Momenty mające dać nam chwilę wytchnienia potrafią być bardziej przerażające od starć z nekromorfami. Graczom udziela się pewnego rodzaju paranoja — im dłużej błąkamy się po pokładzie statku, tym częściej spoglądamy za siebie, spodziewając się ataku.

Gra okazała się komercyjnym sukcesem. W dwa lata po premierze studio Visceral Games zanotowało wynik dwóch milionów sprzedanych kopii. Ponadto produkcja zgarnęła czternaście statuetek w najróżniejszych kategoriach, w tym tytuł „Gry Akcji Roku 2008” w plebiscycie D.I.C.E. Pierwsza część serii przyczyniła się także do powstania dwóch prequeli w formie filmu Dead Space: Downfall oraz komiksu zatytułowanego po prostu Dead Space.

Dead Space 2 — nekromorfy wracają

Druga część cyklu miała swoją premierę w 2011. Gra jest dostępna na tych samych platformach co „jedynka”. W produkcji ponownie wcielamy się w postać Isaaca, który tym razem zmierzy się z plagą zmutowanych trupów na satelicie Tytana, jednego z księżyców Saturna. Bohater budzi się na orbicie gazowego olbrzyma, nie pamiętając wydarzeń z ostatnich kilku lat. Wraz z rozwojem fabuły zarówno gracz, jak i sam Clarke poznają mroczne tajemnice religii otaczającej poznane w pierwszej grze Markery.

Sprawdź też: Historia serii gier Crysis — najważniejsze informacje o kultowej grze twórców Far Cry

Produkcja nieznacznie różni się od swojej poprzedniczki w kwestii rozgrywki. Do arsenału gracza dołącza moduł zastoju spowalniający ruch przeciwników oraz obecnej na satelicie maszynerii. W Dead Space 2 ponownie musimy skupiać się na celowaniu w kończyny nekromorfów, które to dzięki efektowi modułu jest znacznie ułatwione. 

Gra wprowadza także tryb multiplayer. Rozgrywka online polega na starciach dwóch drużyn złożonych z ludzi, z nekromorfami. Obie załogi muszą wykonać szereg zadań przed upłynięciem określonego czasu, równocześnie walcząc z graczami kontrolującymi mutantów. Tryb gry wieloosobowej został ciepło przyjęty przez fanów i cieszył się niezłą popularnością.

Dead Space 2 to godny następca świetnej pierwszej części. Klimat grozy ponownie wylewa się z każdego cala mapy, po której się poruszamy. Chwalona oprawa audiowizualna z „jedynki” została jeszcze bardziej ulepszona, co potwierdzi nominacja do nagrody „Osiągnięcia w dziedzinie dźwięku” BAFTA. 

Gra okazała się sprzedawać jeszcze lepiej niż swoja poprzedniczka. W tydzień po premierze produkcja uzyskała wynik dwóch milionów sprzedanych kopii! Jednak wysoka liczba zakupionych kopii była wciąż za niska dla EA. Publicysta określił Dead Space 2 jako komercyjny niewypał.

Dead Space 3 — coop już nie taki straszny?

Dead Space 3 skrajnie różni się od pozostałych gier w serii. Twórcy postanowili oprzeć całą produkcję na trybie kooperacji. Do kochanego przez fanów Isaaca dołącza sierżant John Carver, członek wojska Rządu Ziemi. Wspólnymi siłami bohaterowie próbują raz na zawsze pozbyć się nekromorfów z kosmosu. 

Gra różni się od poprzednich nie tylko trybem rozgrywki. „Trójka” traci dużo elementów budujących atmosferę grozy na rzecz większej ilości starć. Seria bardziej skupiła się na elementach strzelanki niż survival horroru, którym kiedyś była. Ciekawym zabiegiem jest wprowadzenie do gry rozbudowanego systemu craftingu w miejscu modyfikacji wyposażenia z dwóch poprzednich części.

Laptopy gamingowe w doskonałych cenach

Niestety, zdaniem wielu fanów, trzecia odsłona cyklu mocno niedomaga pod względem fabularnym. Epicki finał, który miał zwieńczać mroczną i poplątaną historię Markerów, nekromorfów i religii z nimi związanej, miał w sobie mnóstwo dziur. 

Śmierć spotykanych postaci, które i tak są słabo napisane, w zasadzie nie ma znaczenia. Przeciętny scenariusz ratuje świetnie zaprojektowany tryb coop. Jeśli szukasz gry do wspólnego przejścia ze znajomym, to powinieneś się zainteresować Dead Space 3.

Gra ponownie mimo dużego zainteresowania nie spełniła oczekiwań finansowych EA. Sprzedaż produkcji była mniejsza od przewidywanej o ponad 25%. To naprawdę duże zaskoczenie, ponieważ oceny krytyków były głównej mierze pozytywne. W wyniku braku środków studio Visceral Gaming musiało zostać zamknięte.

Remake Dead Space — wracamy na USG Ishimura

W czerwcu bieżącego roku w trakcie EA Play Live został przedstawiony oficjalny trailer remake’u pierwszej części gry. Za odświeżoną wersję produkcji odpowiada studio Motive, które pracowało przy takich seriach jak Assassin’s Creed i Watch Dogs. W prace został także zaangażowany reżyser najnowszego wydania cyklu o asasynach, Eric Baptizat. Nowy-stary Dead Space ukaże się na next gen’owe konsole (PS5, Xbox Series X/S) oraz PC w 2022 roku.

Czy Dead Space 4 powstanie?

Po premierze trzeciej części serii twórcy otwarcie mówili o planach na kontynuację. Dead Space 4 miał mieć otwarty świat, w którym gracz miałby podróżować po różnych systemach gwiezdnych. Twórcy mieli także zrezygnować z Isaaca jako głównego bohatera. W jego miejsca mogła pojawić się Ellie znana z Dead Space 3. Niestety w związku ze słabymi wynikami sprzedażowymi „trójki” produkcja została anulowana.

Seria Dead Space wyniosła gry survival horror na kompletnie nowy poziom. Innowacje pojawiały się w każdym aspekcie produkcji, co jest w dzisiejszych czasach rzadkością. Miejmy nadzieję, że EA nie zepsuje legendy cyklu fatalnym remakiem. Jeśli gra się nie przyjmie, seria będzie potrzebowała zmienić się w nekromorfa, aby powstać z martwych.

Sprawdź też: Historia serii gier Max Payne – najważniejsze informacje o kultowej strzelance

3
1

Podziel się:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.