Seria Hitman cieszy się wielką popularnością. Agent 47 trafił do serc fanów w 2000 roku i do dziś jest jedną z wizytówek gier skradankowych. Co przyczyniło się do sukcesu cyklu? Poznaj historię najpopularniejszego zabójcy z gier komputerowych!
Hitman — krótka historia serii
Odpowiedzialne za stworzenie Hitmana jest duńskie studio IO Interactive. Założona w Kopenhadze firma należy w 40% do Nordisk Film — najstarszego aktywnego przedsiębiorstwa filmowego na świecie. Hitman: Codename 47 to ich pierwsza produkcja, która nigdy by nie powstała, gdyby nie wymieniony wyżej współwłaściciel. Studio chciało stworzyć MMO w realiach Fantasy o nazwie Rex Dominus. Będąc niepewnym możliwości IO Interactive, Nordisk Film wstrzymał prace nad produkcją. Poproszono, aby deweloper spróbował swoich sił w napisaniu „prostej strzelanki”.
Twórcom nie podobały się animacje śmierci, które wydawały się im zbyt proste. W ten sposób po raz pierwszy użyto zaawansowanej fizyki ragdoll. Wydawcą projektu zostało Eidos Interactive. Brytyjski wydawca zaraz po podpisaniu umowy powołał na stanowisko producenta wykonawczego Jonasa Enerotha. Szwed pracował wcześniej nad takimi grami jak Deus Ex i Thief: The Dark Project, więc znał bardzo dobrze mechaniki skradanek. W ten sposób Hitman: Codename 47 zmienił się z „prostej strzelanki” w wyrachowany symulator płatnego mordercy.
Zobacz też: TOP gry 2021 – zobacz najlepsze gry tego roku na PC i konsole oraz tytuły, na które jeszcze czekamy
Fenomen gier Hitman
Fenomen serii można wytłumaczyć w bardzo prosty sposób. Po prostu nie ma drugiej takiej produkcji o zabójcach jak seria Hitman! Gry charakteryzuje półotwarty świat i mnogość możliwości na wypełnienie kontraktu. Główny bohater może zgładzić cel na różne sposoby: skradając się do niego dzięki przebraniom, wykorzystując otoczenie, żeby upozorować wypadek lub po prostu go zastrzelić. Każdą z misji można przejść na swój sposób!
Seria zyskała dużą popularność z jeszcze jednego, oczywistego, względu. Główny bohater serii jest charakterystyczny i zostaje na długo w pamięci graczy. Agent 47 ma trzy cechy dystynktywne: łysina, czarny garnitur z czerwonym krawatem, oraz kod kreskowy wytatuowany na skalpie. Co by tu mówić, tytułowy Hitman to po prostu badass!
Lista wszystkich gier z serii Hitman
Hitman: Codename 47 w wersji cyfrowej PC
Hitman: Codename 47
Pierwsza część serii miała swoją premierę dwadzieścia jeden lat temu (dla podróżników w czasie — chodzi o rok 2000). Produkcja ukazała się wyłącznie na PC. Wcielamy się w niej w postać Agenta 47, czyli +/- genetycznie ulepszonego klona płatnego zabójcy. Gra przedstawiona jest z perspektywy trzeciej osoby, jednak sterowanie przypomina schemat używany w FPS-ach. Główny bohater, wykonując swoje zlecenia, porusza się po półotwartych mapach przepełnionych postaciami niezależnymi.
Hitman może ubrać się w strój każdego NPC, którego zabije. System przebrań odgrywa w grze dużą rolę, np. dzięki strojowi strażnika możemy wejść na tereny niedostępne dla zwykłych przechodniów. Nasza maskarada zostaje odkryta za każdym razem, gdy ktoś odnajduje ciało ograbionej postaci. Aby tego uniknąć, Agent 47 może zawlec truchło do najbliższego bezpiecznego miejsca.
Cała fabuła pierwszej części Hitmana opiera się na wykonywaniu zleceń zlecanych głównej postaci przez Dianę Burnwood. W trakcie eliminowania kolejnych celów poznajemy historię głównego bohatera. Zlecenia zabiorą zabójcę w najdalsze zakątki świata. Hongkong, Budapeszt, Rotterdam — to tylko kilka z odwiedzanych w Hitman: Codename 47 lokacji. Krytycy ocenili produkcję dość pozytywnie (73/100 wg. Metacritic), zarzucając jej niewygodne sterowanie i zbyt wysoki poziom trudności.
Hitman 2: Silent Assassin w wersji cyfrowej na PC
Hitman 2: Silent Assassin
„Dwójka” ukazała się w 2002 na PC, GCN, PS2 i Xbox 360. Gra poprawiła wszystkie szwankujące elementy swojej poprzedniczki i wprowadziła do rozgrywki kilka usprawnień. Jednym z nich jest widoczny pod paskiem zdrowia wskaźnik podejrzeń. Jego wartość zmienia się w zależności od czynności wykonywanych przez Agenta 47. Na przykład: paradowanie z karabinem nie wzbudza podejrzeń, jeśli zabójca jest ubrany w strój strażnika. Po każdej misji otrzymamy jej podsumowanie. Sposób jej wykonania oceniany jest na wykresie, którego skrajnymi wynikami są Silent Assassin (brak wykrycia, zabicie maksymalnie dwóch postaci niezależnych) oraz Mass Murderer (wybicie wszystkich NPC na mapie).
Fabuła gry kontynuuje historię opowiedzianą w „jedynce”. Agent 47 po wykonaniu finalnego kontraktu przechodzi na emeryturę, którą przerywa porwanie jedynego przyjaciela głównego bohatera. Hitman musi ponownie wstąpić w szeregi agencji zrzeszającej asasynów (ICA) w celu odnalezienia kompana. W Hitman 2: Silent Assassin zwiedzimy takie lokacje jak: Rosja, Indie, czy Afganistan.
Krytycy docenili starania twórców, nazywając drugą część wszystkim tym, czego brakowało w Codename 47. Gra była finansowym sukcesem. W 2009 IO Interactive podało, że „dwójka” sprzedała ponad 3.5 miliona kopii. Przez 3 lata produkcja zarobiła prawie 40 000 000 dolarów w samym USA.
Hitman: Contracts w wersji cyfrowej na PC
Hitman: Contracts
Contracts ujrzało światło dzienne w kwietniu 2004 roku. Gra jest dostępna na PC, PS2 i Xbox 360. Do produkcji powracają udoskonalenia wprowadzone w drugiej części cyklu (pasek podejrzeń i podsumowanie zadania). Twórcy usprawnili oprawę audiowizualną i drobne elementy gameplayu, jednak poza tym gra nie różni się bardzo od Silent Assassin.
W „trójce” akcja skupia się głównie na retrospekcjach Agenta 47. Zabójca wspomina byłe zlecenia, będąc krytycznie rannym. Produkcja jest o wiele mroczniejsza niż dwie poprzednie części. Dużą rolę w budowaniu atmosfery pełni soundtrack, który otrzymał nagrodę Brytyjskiej Akademii w kategorii „Najlepsza Muzyka Oryginalna”.
Hitman: Blood Money w wersji cyfrowej na PC
Hitman: Blood Money
Krwawa Forsa podtrzymała tradycję serii i miała swoją premierę dwa lata po poprzedniej części cyklu. Gra otrzymała nowy silnik, przez co wygląda o niebo lepiej niż Contracts. Do produkcji wprowadzono masę nowości. Agent 47 mógł od teraz korzystać z dostępnych pod ręką przedmiotów i używać ich jako broni.
Kolejnym świeżym elementem był system „Złej Sławy”. Jeśli główny bohater daje się zauważyć podczas wykonywania zlecenia (zarówno przez NPC, jak i monitoring), to współczynnik wzrośnie. Im wyższy poziom „Sławy”, tym łatwiej jesteśmy rozpoznawalni. Podsumowanie misji także doczekało się zmian. Po jej zakończeniu przed naszymi oczami ukazuje się wydanie gazety, która opisuje ulubioną broń Hitmana, liczbę zabitych i rannych oraz szkic poszukiwanego zabójcy. Im wyższa jest nasza „Zła Sława”, tym dokładniejszy rysopis.
Fabuła gry rozwija urwane wątki z Contracts. W produkcji zmierzymy się z siłami Koncesji, czyli agencji zabójców rywalizującej z ICA. Jednym z członków the Franchise jest Mark Parchezzi III, asasyn rywalizujący z tytułowym Hitmanem. W grze pojawiają się także inni zabójcy, próbujący pokrzyżować plany naszemu protagoniście.
Blood Money reklamowało się w dość kontrowersyjny sposób. W materiałach promujących grę znalazły się zdjęcia z zamordowanymi ludźmi okraszone napisami w stylu: „Szokująca eliminacja” (kobieta z tosterem w wannie), czy „Eliminacja na chłodno” (ciało w zamrażarce). Promocji gry pomógł także film Hitman, który trafił do kin także w 2006.
Blood Money jest uznawane za jedną z najlepszych gier wszechczasów. Tę opinie potwierdzają wyniki sprzedaży: w ciągu 3 lat od premiery gracze kupili ponad 2.7 milionów egzemplarzy.
Hitman: Absolution w wersji cyfrowej na PC
Hitman: Absolution
Piąta część cyklu pojawiła się dopiero 20 listopada 2012, sześć lat po Krwawej Forsie. Data premiery sama w sobie nawiązuje do protagonisty serii. Dwudziesty listopada przypada na 47 tydzień roku! Gra ukazała się na PC, PS3, Xbox 360. W nowej odsłonie cyklu główny bohater zostaje obdarzony Instynktem — umiejętnością pozwalającą śledzić działania oznaczonych celów. Po raz pierwszy w historii seria otrzymała elementy związane z grą online. Gracze mogli tworzyć własne scenariusze, a następnie udostępnić je na dedykowanych serwerach. W 2018 zamknięto ostatni z nich, jednak schemat pozostał obecny w każdej kolejnej części cyklu.
W tej części przygód łysego zabójcy zmierzymy się z samym ICA. Organizacja stworzyła kolejnego klona, chcąc powtórzyć osiągnięcia Agenta 47. Asasyn sprzeciwia się temu procesowi, przez co zostaje uznany za zdrajcę. Fabuła produkcji skupia się na Hitmanie próbującym chronić młodą Victorię przed agencją.
Kolejna odsłona serii w rok wygenerowała zyski rzędu 3,6 miliona dolarów. Oceny krytyków skrajnie różniły się od siebie. Recenzje gry otrzymywały noty od 4, aż do 10 na 10.
Hitman – edycja gry roku w wersji cyfrowej na PC
Hitman (2016)
Hitman 6 jest swojego rodzaju rebootem serii. Deweloperzy starali się połączyć otwarte zakończenia, znane z wcześniejszych części cyklu, z gameplayem pokazanym w Absolution. Gra podzielona jest na sześć rozdziałów, które ukazywały się cyklicznie na platformie World of Assassination. Gra mocno skupia się na funkcjach sieciowych, przede wszystkim na scenariuszach tworzonych przez graczy. Do produkcji dodano także misje ograniczone czasowo. Hitman (2016) wprowadza postacie „nieuchwytne”, które po upływie pewnego czasu znikają na zawsze. W zamian za zabicie takiej postaci gracze otrzymywali różne elementy kosmetyczne.
Hitman (2016) przyjął się świetnie zarówno wśród krytyków, jak i wśród graczy. W pierwszą część nowej Trylogii World of Assassination zagrało w dwa lata ponad 13 milionów graczy!
Hitman 2 w wersji cyfrowej na PC
Hitman 2
Druga część trylogii powiela wiele schematów znanych z produkcji wydanej w 2016. Arsenał broni głównego bohatera poszerza się o kilka gadżetów, w tym o niechlubną walizkę. Dlaczego niechlubną? Otóż w dniu premiery okazało się, że możliwe jest rzucenie nią w przeciwnika. Wszystko byłoby w porządku, gdyby nie niestandardowa prędkość, z jaką poruszał się neseser. Powolnie sunąca torba, zwiastująca nieuchronną zgubę, zalała internet falą memów. Twórcy szybko naprawili błąd. W późniejszym patchu dodali do gry przedmiot o nazwie Executive Briefcase MKII, w pełni akceptując swój wcześniejszy błąd. Nowa walizka porusza się jeszcze wolniej niż oryginał.
Pod względem fabuły „dwójka” skupia się na głębszym ukazaniu postaci Agenta 47, który ponownie zostaje wciągnięty w morderczy wir korporacji kontrolujących świat, podwójnych agentów i klonów. W grze przemierzymy wioski Kolumbii, plaże Miami, czy wyspy Nowej Zelandii. Gra zanotowała bardzo podobne wyniki sprzedażowe do swojej poprzedniczki.
Hitman 3 na PS5
Hitman 3
Hitman 3 to najnowsze dzieło IO Interactive. Gra ukazała się w bieżącym roku na PS4, PS5, Xboxa One, Xboxa Series X/S, Nintendo Switch, komputery stacjonarne i Google Stadia. „Trójka” wprowadza nowy dla serii system skrótów. W każdej misji napotkamy drzwi zamknięte z jednej strony. Jeśli uda nam się je otworzyć, pozostają otwarte przy każdym następnym podejściu do zadania. Dodatkowo wersja na PlayStation jest kompatybilna z goglami VR, dzięki którym możemy ogrywać misje z dwóch poprzednich części trylogii Świata Asasynacji.
Hitman 3 to jedna z najlepszych odsłon cyklu. IGN ocenił produkcję na 9/10, opisując ją jako „bogatą w treści, satysfakcjonująca i zachęcającą do przechodzenia jej ponownie”. Gra sprzedała się trzykrotnie lepiej niż Hitman 2, stając się przy tym, najlepiej zarabiającą produkcją studia.
Zobacz też: Filmy na podstawie gier – nasz ranking. Które ekranizacje warto obejrzeć?
Przyszłość serii
Hitman 3 jest ostatnią częścią World of Assassination Trilogy. Nie oznacza to jednak końca serii. W jednym z wywiadów członek IO Interactive zapewniał, że „trójka” była wyłącznie fabularnym zwieńczeniem trylogii. Jeśli to prawda, to oznacza, że w przyszłości możemy otrzymać kolejną produkcję z łysym zabójcą w głównej roli.
Na chwilę obecną musimy uzbroić się w cierpliwość i zabijać czas zabijając wyznaczone cele w najnowszej produkcji. Warto jednak być czujnym, bo nigdy nie wiadomo, czy za naszymi plecami nie czai się sunąca złowieszczo walizka…
Źródło zdjęć: materiały prasowe