1. Scroll
  2. /
  3. Rozrywka
  4. /
  5. Historia serii BioShock — najważniejsze informacje o kultowej grze Kena Levine’a

Rozrywka

1 miesiąc temu

Historia serii BioShock — najważniejsze informacje o kultowej grze Kena Levine’a

Gry
7
0
0
7
0

BioShock to surrealistyczna strzelanka, której ciekawa i niesztampowa fabuła wciąga od pierwszych minut. Ken Levine przetarł szlak i pokazał, że FPS nie musi ograniczać się tylko do strzelania. Zanurzmy się w niesamowitym świecie BioShock.

BioShock — historia serii

Studiem odpowiedzialnym za serię BioShock jest 2K Boston (obecnie Irrational Games). Produkcja wyszła na światło dzienne w 2007 roku, jednak pierwsze szkice scenariusza cyklu pojawiły się już w 2002. Założyciel studia — Ken Levine, był ojcem obu części gry System Shock. Twórca chciał stworzyć coś nowego w podobnym klimacie, jednak z bardziej otwartą formą i wyraźnie nakreślonym motywem. Gra miała opierać się na 3 fundamentalnych grupach: nosicielach pożądanego przez wszystkich surowca, ich obrońców, oraz zbieraczy, których celem było odebranie owego materiału.

Pierwszy koncept fabuły został zaprezentowany przedstawicielom Electronic Arts jako demo. Akcja miała rozgrywać się na pokładzie stacji kosmicznej przejętej przez zmutowane genetycznie maszkary. Następnie twórcy postanowili osadzić fabułę gry w Nazistowskim laboratorium, które także miało być przepełnione wynikami eksperymentów z DNA w postaci mutantów. Po burzy mózgów i inspiracji wieloma dystopijnymi oraz utopijnymi ideami powstało podwodne miasto Rapture.

bioshock
Źródło: store.steampowered.com

Twórcy przyznają się w wywiadach do fascynacji grą Resident Evil 4 i jej mechanikami. Chcieli, aby gameplay wynikał z fabuły, jednocześnie popychając ją do przodu. Karkołomne zadanie zostało wykonane w 100%. Atmosferę w BioShock można ciąć siekierą, a początkowo ograniczone możliwości naszego bohatera tylko ją podsycają.

Fenomen gier BioShock — jeśli szukasz dobrej fabuły w grach…

… to zagraj w BioShock! Historia zawarta w tej trylogii równie dobrze nadawałaby się do hollywoodzkiego filmu. Scenariusz jest przede wszystkim nieprzewidywalny. Gracz zanurzony po uszy w brudzie świata przedstawionego raz po raz smagany jest zmianami tempa akcji. Przez te zabiegi finałowy plot twist, po prostu zmiata z nóg! Każda z trzech części cyklu utrzymywała wysoki poziom pod względem fabularnym. Od zatęchłego tonącego Rapture, aż po unoszące się wśród chmur miasto Columbia, twórcy trzymają gracza w nieustannym napięciu.

BioShock ma swój unikalny styl, którego nie da się podrobić. Jest to jedna z niewielu serii, które potrafią wywołać prawdziwe łzy wzruszenia u swoich odbiorców, dlatego nie chcemy spoilować zawartej w niej historii. Po prostu musisz przeżyć to sam!

FenomenFenomen gier BioShock
Źródło: youtube.com

Jednak przecież nie samym scenariuszem człowiek żyje. Seria BioShock słynie również z bardzo dobrego gameplayu. Twórcy idealnie połączyli ze sobą elementy strzelanki, RPG i skradanki. Pozwala to graczom na przechodzenie produkcji w dowolny sposób, dostosowany do swoich preferencji. Starcia mogą zostać pominięte w całości. Wrogowie mają swoje pole widzenia i często nie będą świadomi naszej obecności.

Szkoda jednak byłoby nie skorzystać z tak dobrze opracowanego systemu walki. Nasza postać może w każdym momencie zmieniać używane uzbrojenie. W ten sposób można np. łączyć plazmidy dające nadludzkie moce razem z dowolną bronią. Wrogowie reagują na nasze czynności i próbują zastosować taktykę lub nawet zastawić na nas pułapkę. Gra często potrafi nieźle wystraszyć gracza, naiwnie sprawdzającego co czai się za rogiem.

Zobacz: Historia serii gier Crysis — najważniejsze informacje o kultowej grze twórców Far Cry

Seria BioShock weszła na rynek z przytupem. Rzadko kiedy zdarza się, że nowe uniwersum przyjmuje się aż tak dobrze. Pierwsza część sprzedała ponad cztery miliony kopii, a cały cykl? Prawie 10 razy więcej!

Lista wszystkich gier BioShock

BioShock

Serię zapoczątkował wydany w 2007 BioShock. Produkcja to istny fenomen wśród gier wideo. BioShock był jedną z pierwszych gier, która, jednocześnie będąc projektem zahaczającym o artyzm, tak dobrze łączy kluczowe elementy wielu gatunków. Postacie wyciągnięte prosto z horroru, system walki jak w topowej strzelance, głęboka fabuła i świetny świat otaczający gracza i wiele innych składowych czyni tę grę tak wyjątkową.

Akcja produkcji toczy się w 1960 roku w alternatywnym świecie. Gracz wciela się w Jacka, którego samolot rozbija się gdzieś pośrodku Oceanu Spokojnego. Bohater cudem dopływa do najbliższej latarni morskiej. Znajduje tam batyskaf, który zabiera go w sam środek podwodnej utopii nazwanej Rapture. Miasto, choć od jakiegoś czasu stopniowo pogrążające się w ruinie, zachowuje się jak żywy organizm. Twórcy naprawdę zadbali o wypełnienie teoretycznie martwej metropolii mrożącymi krew w żyłach widokami.

BioShock 1
Źródło: m.imdb.com

Świetny design nie kończy się tylko na mapach. Zastanawiasz się jak zaprojektować postacie tak, aby zostały w pamięci graczy? Zagraj w BioShock. Kolosalni Big Daddy, Siostrzyczki, Atlas, to tylko kilka z postaci, które stały się kultowe. Modele przeciwników także zasługują na pochwałę. W zdeformowanych twarzach mieszkańców Rapture widać nieodwracalne zezwierzęcenie. Jednak w trakcie walki czuć duży dyskomfort, w końcu kiedyś to byli ludzie. Właśnie tak mocne emocje potrafi uwolnić gra Kena Levine`a!

Trudne wybory moralne to kwintesencja produkcji Irrational Games. Już na samym początku gry możemy zabić jedną z Siostrzyczek w celu zdobycia punktów umiejętności. Oczywiście gracz nie musi tego robić, jednak ADAM (pozwalający ulepszyć nasze zdolności) jest niezwykle ważny. Niektóre decyzje mogą zmienić przebieg całej naszej rozgrywki!

W 2016 BioShock doczekał się swojego remastera. Gra w swojej odświeżonej wersji może być wyświetlana w rozdzielczości 4K. Poprawie uległy także wszystkie tekstury oraz interfejs. Odnowiona wersja produktu jest częścią BioShock: The Collection.

BioShock 2

Druga część serii ma miejsce osiem lat po wydarzeniach opisanych w „jedynce”. Twórcy pozwolili graczom wejść w skórę jednego z Tatuśków — Deltę. Kolos ma jeden cel: odnowić swoją więź z Siostrzyczką o imieniu Emilly. Jeśli tego nie zrobi, umrze. Przez prawie dekadę od finału pierwszego BioShocka Rapture pogrążyło się w jeszcze większym chaosie. Do władzy doszła grupa kolektywistów nazywająca się Rodziną Rapture.

Sterowanie Big Daddym całkowicie zmieniło rozgrywkę. Gracz mógł teraz korzystać z potężnych broni, takich jak ogromne wiertło, czy pistolet na nity. W „dwójce” zmieniono system walki na krótkim dystansie. Od teraz każda broń była w stanie wymierzyć cios wręcz, co w połączeniu z użyciem wybranego plazmidu, tworzyło zabójczą kombinację.

Zmiana perspektywy dała nowe światło na historię z pierwszego BioShocka. Kierowanie działaniami protektora Siostrzyczek pozwala zrozumieć, na czym polega ich specjalna więź. Gra wciąż daje nam możliwość uśmiercania zmutowanych dziewczynek w zamian za ulepszanie naszych zdolności. Jeśli zdecydujemy się na taką wymianę, to będziemy musieli zmierzyć się z zupełnie nową jednostką, opancerzoną Big Sister.

BioShock 2

BioShock 2 wprowadził także tryb multiplayer, który działał jako oddzielna, samodzielna gra. BioShock: Fall of Rapture opowiada historię wojny domowej, która wybuchła na rok przed fabułą pierwszej części. Gracze mogą zmierzyć się w siedmiu trybach multiplayer na aż szesnastu mapach. W zamian za dobre rezultaty otrzymujemy ADAM, pozwalający zdobywać nowe wyposażenie, plazmidy i wiele innych.

BioShock: Infinite

Ostatnia część trylogii (2013) zostawia za sobą zamokłe tereny Rapture. Zamiast tego gracz może przemierzać miasto Columbia, umieszczone 4572 metry nad ziemią. Gra jest prequelem. Akcja opisana w Infinite dzieje się w 1912. Wcielamy się w postać Bookera DeWitta, który, aby spłacić swój dług, musi odnaleźć więzioną od dziecka w podniebnej metropolii Elizabeth. Podobnie jak dwie wcześniejsze odsłony, gra odkrywa przed odbiorcami, co się może stać, gdy grupa zapaleńców doprowadzi swoje poglądy do ekstremum.

Rozgrywka ponownie uległa zmianie. Dzięki większej otwartości map walka stała się dynamiczniejsza, przez co gracz z łatwością mógł manewrować wokół wrogów. Starcia straciły trochę w kwestiach taktycznych, za to były bardziej efektowne. Ciekawym dodatkiem jest Sky Hook pozwalający Bookerowi poruszać się pomiędzy dryfującymi wysepkami. W grze nie uświadczymy także plazmidów. W ich miejsce zawitał Vigor, który pozwala między innymi na telekinezę, czy kontrolę nad elektrycznością lub zwierzętami.

BioShock: Infinite
Źródło: microsoft.com

BioShock: Infinite to najładniejsza gra całego cyklu. Produkcja oparta na silniku Unreal Engine 3 prezentuje się bardzo dobrze nawet 8 lat po premierze. Odejście od brudu Rapture jest jednak kwestią sporną. Columbia ma wiele wolnych przestrzeni pozwalających na lepszą eksplorację. Podwodne miasto wszystkie swoje niedogodności nadrabiało niezapomnianą atmosferą. Miasta różni również styl zabudowań. Rapture było definicją Art Déco, natomiast podniebna metropolia zachęca do siebie klimatem secesji.

Warto kupić BioShock: The Collection?

Jeśli nigdy nie grałeś w serię od 2K, to warto, abyś zainteresował się zakupem BioShock: The Collection. Jest to zestaw zawierający kompletną trylogię wraz ze wszystkimi dodatkami i DLC. Dwie pierwsze części gry zostały zremasterowane w celu przystosowania ich do możliwości dzisiejszego sprzętu. Odnowione BioShock oraz BioShock 2 działają płynnie w rozdzielczości 4K, a nowe tekstury wgrane do obu produkcji odświeżają te dość stare tytuły. Trylogia jest możliwa do kupienia już od około 30 złotych.

BioShock: The Collection
Źródło: purepc.pl

BioShock 4 — przyszłość serii

Pierwsze wzmianki o pracy nad czwartą odsłoną cyklu wypłynęły na światło dzienne już w 2019. Dziś, 2 lata później, wiemy niewiele więcej. Jedna z nielicznych potwierdzonych informacji to odsunięcie zespołu Kena Levine`a od produkcji. Jest to dość duży policzek dla weteranów serii — założyciel Irrational Games jest przecież ojcem sukcesu BioShocka.

Przejdźmy jednak do pozytywnych newsów. Gra jest tworzona na Unreal Engine 5, co pozwoli na wprowadzenie grafiki na kompletnie nowy poziom. Zmianom ulegną także lokacje, po których będziemy się poruszać. Częściowo otwarte wysepki Columbii zejdą na drugi plan, przy w pełni otwartej, rozległej mapie zupełnie nowego świata.

Na premierę gry będziemy musieli jednak trochę poczekać. Twórcy oznajmili w kwietniu, że dopiero wyszli z fazy koncepcyjnej projektu. Potwierdzają to proponowane przez 2K oferty pracy. Studio poszukuje głównego scenarzysty do ponownego ożywienia świata BioShock.

Seria BioShock jest uznawana za jedną z najlepszych fabularnych podróży w historii gier komputerowych. Świat Tatuśków, Siostrzyczek i mutacji genetycznej wciąga jak mało który. Jeśli jeszcze nie grałeś w trylogię Kena Levine`a nie czekaj! Na pewno się nie zawiedziesz!

7
0

Podziel się:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.