1. Scroll
  2. /
  3. Rozrywka
  4. /
  5. Bloodborne (PlayStation 4)

Rozrywka

29.10.2021 11:12

Bloodborne (PlayStation 4)

Gry
8
0
0
8
0

Bloodborne do gra akcji z elementami RPG stworzona przez japońskie studio FromSoftware. Jest to jeden z największych hitów tego studia, które słynie z produkcji wyciskających z graczy ostatnie poty.

Data premiery i twórcy

Gra miała światową premierę 24 marca 2015, a w Polsce Bloodborne ukazał się dzień później, czyli 25 marca 2015 roku. Stworzona przez FromSoftware gra została wydana przez Sony Interactive Entertainment wyłącznie na konsolę PlayStation 4.

bloodborne gameplay
Klimat w Bloodborne to jedna z najmocniejszych stron tej produkcji | źróło: materiały prasowe

Sprawdź też: Historia serii gier Dark Souls – najważniejsze informacje o niezwykle trudnych grach FromSoftware

Gry podobne do Bloodborne

Bloodborne, jako dzieło twórców trylogii Dark Souls należy do kanonu tzw. „soulsów”, w społeczności graczy popularny jest też termin „soulsborne”. Szukając czegoś podobnego do Bloodborne, warto sięgnąć po inne tytuły FromSoftware, które mogą różnić się settingiem, klimatem i bohaterami, ale zasadniczy rdzeń rozgrywki pozostaje ten sam – trudne walki i częste zgony:

  • Demon’s Souls (2009, PS3), Demon’s Souls (2020, Remake gry z 2009 roku na PS5)
  • Dark Souls (2011, Xbox 360, PS3, 2012: PC), Dark Souls Remastered (2018: PC, PS4, Xbox One, Nintendo Switch)
  • Dark Souls II (2014, PS3, Xbox 360, PC) oraz jej zaktualizowana wersja Dark Souls II: Scholar of The First Sin (PS3, Xbox 360, PC, PS4, Xbox One)
  • Dark Souls III (2016, PS4, Xbox One, PC) oraz dwa dodatki DLC, Ashes of Ariandel, The Ringed City
  • Sekiro: Shadows Die Twice (2019, PS4, Xbox One, PC, Google Stadia)

Bloodborne — oceny i opinie 

Bloodborne został przyjęty entuzjastycznie, według serwisu Metacritic gra ma Metascore 92/100, a średnia ocena użytkowników to 8,8/10. Jest to też jedyna gra studia FromSoftware, która znalazła się na liście 50 najlepszych gier dekady 2010 – 2019 serwisu Metacritic.

Gra wzbudziła duże emocje, chwalono ją za to, że jest wymagająca, brutalnie trudna, ale też satysfakcjonująca. Według „The Guardian” Bloodborne jest grą elegancką, precyzyjną i nie można jej się oprzeć. Wśród przytłaczającej ilości zachwytów nie brakowało też krytyki. Bloodborne zaskoczyło zagorzałych fanów Dark Souls, ponieważ twórcy gry odeszli nieco od utartej formuły — okroili elementy RPG, stawiając na bardziej dynamiczną i agresywną walkę. Z tego powodu część fanów odbiła się od Bloodborne, wielu jednak uważa grę za arcydzieło i najlepszą produkcję od FromSoftware.

DLC i edycje specjalne

„The Old Hunters”

W listopadzie 2015 ukazało się DLC zatytułowane The Old Hunters, którego akcja toczy się w Koszmarze Tropiciela, gdzie uwięzieni są pierwsi Tropiciele. Zgodnie z tradycją studia FromSoftware, dodatek jest znacznie trudniejszy niż podstawowa gra i zalecane jest rozpoczęcie go pod koniec gry, ale przed jej ukończeniem i rozpoczęciem nowej rozgrywki, gdyż poziom trudności DLC wzrasta wraz z poziomem trudności wersji podstawowej przy kontynuowaniu rozgrywki w ramach new game+. Dodatek wprowadził kilka nowych broni i bossów, a jeden z nich często pojawia się w rankingach najtrudniejszych walk w historii gier wideo.

Zwiastun i gameplay

Zwiastun Cut you down / The Hunt Begins, który ukazał się tuż przed premierą, 19 marca 2015 roku, zawiera elementy faktycznego gameplayu, animacje transformacji broni (z wersji krótkiej na długą), walki z faktycznymi przeciwnikami ze świata gry, pierwszymi bossami oraz bossami z Lochów Kielicha. Zwiastun nie ujawnia rozgrywki z późniejszych lokacji.

Fabuła i rozgrywka w Bloodborne

Gra rozpoczyna się w ogarniętym tajemniczą zarazą fikcyjnym mieście Yharnam, którego gęsta atmosfera nasuwa skojarzenia z erą wiktoriańską. Nieufni i niechętni nam mieszkańcy chowają się w domach, ulice pełne są gigantycznych ptaszysk, ogromnych szczurów i zdeformowanych osobników, których zaraza dawno odarła z resztek człowieczeństwa. Jeśli przeżyjemy kilka pierwszych godzin gry, wysiłki zostaną nagrodzone możliwością zanurzenia się w pełnokrwistym, lovecraftowskim horrorze.

W grze wcielamy się w rolę bezimiennego Tropiciela/Tropicielkę bestii, który zostaje poddany transfuzji krwi w klinice Iosefki w mieście Yharnam. Przed przebudzeniem po zabiegu, przeniesieni zostajemy do kreatora postaci, w którym określamy wiek, płeć oraz pochodzenie bohatera. 

Za wdzięcznymi nazwami poszczególnych klas („Trudne dzieciństwo”, „Historia przemocy”), kryją się wstępne atrybuty, które możemy rozwijać w trakcie rozgrywki. W kreatorze spędzimy od kilku do kilkudziesięciu minut. Stworzona przez nas postać będzie wyglądała trochę lepiej od eleganckiego stracha na wróble, niezależnie bowiem od wybranej klasy, zaczynamy rozgrywkę w czarnym kapturze i spodniach w kancik. 

bloodborne dlc
Gra doczekała się jednego rozszerzenia fabularnego | źródło: materiały prasowe

Wyruszamy w drogę całkiem bezbronni i giniemy dość szybko. Bloodborne to gra, która nie będzie nam niczego ułatwiać. Nie ma samouczka, który wytłumaczy nam mechanikę ulepszania broni ani rozwijania postaci. Mechanika walki oparta jest na animacji ciosów, wymaga wykonywania uniku lub parowania ciosu w idealnym momencie. Kiedy animacja ataku jest zatwierdzona, nie możemy z niego zrezygnować i cios wykonany w nieodpowiedniej chwili otwiera nas na ataki. Do tego wciąż gubimy się wśród zachwycających szczegółowością gotyckich zabudowań i wąskich zaułków Yharnam. 

Gra nie ma mapy, musimy polegać na pamięci, odkrywać i odblokowywać drogi na skróty, wciąż odbijając się od drzwi, które „nie otwierają się z tej strony”. Z przerażeniem odkrywamy, że gra nie ma pauzy. Umieramy często, a w Bloodborne śmierć ma konsekwencje. Jeśli zginiemy, cofamy się do ostatniego punktu zapisu (lampy) i tracimy walutę (Tętnienia krwi), a wrogowie się odradzają. 

Tętnienia krwi możemy odzyskać, jeśli dotrzemy do miejsca zgonu. Jeśli zginiemy po drodze, tracimy je bezpowrotnie. Groza w Bloodborne zbudowana jest zatem nie tylko przez wyjątkową oprawę wizualną, jest ona wpisana w mechanikę gry. W nowo odkrytych lokacjach nieustannie boimy się śmierci, dalsza eksploracja wiąże się z ryzykiem utraty postępu i waluty. Kluczowym elementem rozgrywki są walki z bossami, które należą do niezwykle trudnych, ale też ogromnie satysfakcjonujących.

Sprawdź też: Wszystko o Elden Ring — kiedy premiera, trailer, rozgrywka?

Charakterystyczne dla Bloodborne oraz wszystkich gier wyreżyserowanych przez Hidetakę Miyazakiego jest to, że narracja jest prowadzona nienachalnie, bogate tło fabularne jest ukryte w opisach przedmiotów i nielicznych dialogach. Historia jest pełna niedopowiedzeń, a lęk przed tym co niezrozumiałe tylko potęguje napięcie. Odkrywamy kolejne lokacje, zaczynamy drążyć, szukać, historia zaczyna się wyłaniać, zachwycać, przerażać i wzruszać. Zdobywamy wgląd, dosłownie, bo Wgląd (Insight) jest mechaniką w Bloodborne, która pozwala odkryć prawdziwie lovecraftowskie elementy świata gry, niedostrzegalne, gdy jego poziom jest niski. 

Jeśli zdecydujemy się na granie „na ślepo”, część tła fabularnego może zostać przez nas pominięta lub też, odkryta przy pierwszym podejściu, nabierze sensu dopiero podczas drugiej rozgrywki. 

Multiplayer

Bloodborne posiada tryb kooperacji dla posiadaczy subskrypcji PlayStation plus. Można przyzywać graczy do pomocy, grać ze znajomymi (warunkiem jest podobny poziom rozwoju postaci). Gra posiada też tryb rywalizacji PvP (Player versus Player), w trybie online jesteśmy nieustannie narażeni na inwazję innych graczy. 

Minimalne wymagania sprzętowe:

Konsola PlayStation 4 z około 41 GB wolnej przestrzeni dyskowej.

8
0

Podziel się:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.