1. Scroll
  2. /
  3. Rozrywka
  4. /
  5. Historia serii gier Fallout. Wszystko o kultowych grach z serii Fallout

Rozrywka

4 tygodnie temu

Historia serii gier Fallout. Wszystko o kultowych grach z serii Fallout

Gry
8
2
0
8
2

Fallout to kultowe RPG, na które licencja obecnie znajduje się w rękach studia Bethesda. Czy seria powróci do swoich fabularnych korzeni? A może powstanie drugi Fallout 76? Odpowiedzi na te pytania i informacje o historii serii znajdziesz poniżej.

Co wyróżnia gry z serii Fallout?

Gry spod szyldu Black Isle Studios, a następnie Bethesdy cechuje unikatowy retrofuturystyczny styl. Mowa zarówno o projekcie świata, wyglądzie postaci, jak i specyficznym poczuciu humoru i podłożu fabularnym. Świat Fallout ma miejsce w alternatywnej rzeczywistości, w której po II wojnie światowej nauka i technologia rozwinęły się w zupełnie innym kierunku.

Sprawdź też: Historia serii gier Diablo — najważniejsze informacje o kultowej grze hack’n’slash

Od końca drugiej wojny Ziemia była eksploatowana coraz mocniej. W celu pozyskania potrzebnych surowców Chiny rozpoczęły inwazję na bogatą w złoża Alaskę. W ten sposób rozpoczął się wyścig zbrojeń. W wyniku konfliktu bomby atomowe zniszczyły prawie całą Ziemię. Przeżyła tylko garstka ludzi, ukrytych w systemie Krypt. Cywilizacja powoli się odbudowuje, a idea amerykańskiego snu jest jej motywem przewodnim. Dzięki tej koncepcji Fallout jako jedna z nielicznych serii czerpie garściami z kultury lat 50.

Oprócz zagadnień fabularnych i graficznych cechą dystynktywną serii jest specyficzny system walki. V.A.T.S. pozwala graczom wybrać konkretne miejsce wykonania ataku, obliczając przy tym procentowe szanse na trafienie. Kolejnym ciekawym rozwiązaniem jest sposób, w jaki rozwijamy naszego bohatera. System S.P.E.C.I.A.L., pozwala rozdzielić zgromadzone punkty doświadczenia między siedem atrybutów. Są to: Strength, Perception, Endurance, Charisma, Intelligence, Agility, Luck (czyli siła, percepcja, wytrzymałość, charyzma, inteligencja, zręczność, szczęście).

Seria Fallout cieszy się dużą popularnością na całym świecie. Poszczególne produkcje ukazały się na PC, Xboxie i PlayStation. Fallout jest także ogromnym sukcesem komercyjnym. Wszystkie części sprzedały łącznie około 50 milionów kopii!

Fallout i Fallout 2 — kultowe RPG od Black Isle Studios

Za dwie pierwsze odsłony serii odpowiedzialne było Black Isle Studios oraz Interplay. Fallout ukazał się w 1997, a jego kontynuacja ujrzała światło dzienne rok po premierze pierwszej części. Gry to typowe RPG ukazane w rzucie izometrycznym. Nietypowa za to jest historia Fallouta, która jest kluczowym czynnikiem wpływającym na popularność serii. Naczelnik Krypty 13 każe naszemu bohaterowi zdobyć nowy chip odpowiedzialny za cyrkulację wody w całym schronie. Postać musi więc opuścić schronienie i wyruszyć w podróż po niebezpiecznym pustkowiu. Zaczyna się niepozornie, ale pierwsze Fallouty to absolutne klasyki, w które powinien zagrać każdy fan RPG.

W grze istnieje mechanizm karmy. Dodatnie bądź minusowe punkty przydzielane są w zależności od naszej decyzji. Jeśli poziom naszej karmy będzie niski, niektóre postacie będą zachowywały się wobec nas inaczej lub po prostu nie będą chciały z nami rozmawiać.

Gry na PlayStation w najlepszych cenach

Nie obyło się bez wad. System walki, choć ciekawy i ładnie zaanimowany, był niezbalansowany. Broń palna jest zdecydowanie lepsza niż walka wręcz. Oberwało się także sterowanym przez AI kompanom. Komputerowi towarzysze z pierwszej części nie grzeszą inteligencją i często wchodzą pod lufę naszego bohatera.

Większość minusów „jedynki” Black Isle Studios wyeliminowało w drugiej odsłonie cyklu. Fallout 2 był także o wiele bardziej poważny niż jego poprzednik. Tematy prostytucji, narkotyków czy niewolnictwa stają się ważnymi elementami fabuły. Druga część cyklu jest także bogata w odniesienia do popkultury i różne smaczki, które rozbawią niejednego gracza. Wszystkie te aspekty sprawiły, że Fallout 2 zebrał jeszcze lepsze recenzje i z miejsca stał się jedną z najlepszych produkcji RPG w historii.

Fallout Tactics — strategia postapo

W marcu 2001 roku na światło dzienne ukazał się Fallout Tactics. Był to pierwszy spin-off serii, który odrzuca niektóre elementy RPG, np. rozmowy z postaciami niezależnymi. Gra była połączeniem schematu rozgrywki RTS z otwartym światem znanym z poprzednich produkcji cyklu. Spin-off skupiał się w głównej mierze na prowadzonych przez gracza starciach. W odróżnieniu od Fallout i Fallout 2 gracze mogli jednocześnie kontrolować całą drużynę w czasie rzeczywistym lub tura po turze.

Fallout Tactics jako pierwszy w serii wprowadził tryb multiplayer. Aż szesnastu graczy mogło walczyć ze sobą stworzonymi wcześniej postaciami. Do wyboru było 6 ras, w tym monstrualne Szpony Śmierci. Twórcy przygotowali 4 tryby gry: Assault, w którym gracze dzielą się na drużynę atakującą i broniącą celu, Capture the Flag polegające na wykradnięciu flagi i przeniesieniu jej do swojej bazy, Skirmish, gdzie drużyny muszą po prostu się wyeliminować oraz Scavenger Hunt, czyli poszukiwanie ukrytych na mapie skarbów — oddział z większą ilością łupów wygrywa.

Fallout 3 — nowa forma na miarę XXI wieku

Trzecia część głównego nurtu cyklu została wyprodukowana przez Bethesdę. Twórcy serii The Elders Scrolls wykupili licencję Fallouta po ogłoszeniu bankructwa jej wcześniejszego producenta — Interplay. Co dziwniejsze, nie skorzystali przy tym z istniejącego już kodu napisanego przez Black Isle Studios, zaczynając pracę nad grą od podstaw. Firma Todda Howarda postanowiła zrezygnować z izometrycznego rzutu kamery na rzecz pełnego trójwymiaru i perspektywy pierwszej i trzeciej osoby. Gra z 2008 roku ukazała się na PC, PS3 i Xboxie 360.

Zmiany dotknęły także turowego trybu walki. Producenci Fallout 3 odrzucili pomysł rozgrywania potyczek ruch po ruchu. Zamiast tego ich gra opiera się na walce w czasie rzeczywistym z możliwością spowolnienia go za pomocą systemu V.A.T.S. Skorzystanie z możliwości wspomaganego celowania kosztuje punkty akcji, których ilość różni się w zależności od używanego wyposażenia. Gracz posługujący się bronią palną ma możliwość, podobnie jak w „jedynce” i „dwójce”, wybrać dowolną część ciała, w którą odda strzał (kończyny, głowa, tors). Walcząc wręcz, system nie uwzględnia takiego wyboru, pokazując ogólny procent szans na trafienie przeciwnika.

Odświeżenia doczekał się także schemat otrzymywania i zadawania obrażeń. Każda postać, w tym też nasza, ma określoną liczbę punktów zdrowia bohatera oraz jego poszczególnych kończyn. Uszkodzenie jakiejkolwiek części ciała wpływa negatywnie na umiejętności. Obrażenia głowy? Wizja gracza jest rozmazana. Złamane nogi? Zredukowanie prędkości poruszania praktycznie do zera. Jeśli ogólny poziom HP spadnie do zera, to nasza postać po prostu zginie. Złamania, jak i ogólne zdrowie można było leczyć znalezionymi po drodze Stimpakami, śpiąc, czy odwiedzając lekarza.

Fabuła „trójki” śledzi losy wychowywanego w zamkniętej Krypcie 101 dziecka. W początkowych momentach gry mamy możliwość wcielić się w młodzieńca, poznając przy tym jego ojca — Jamesa. Tata bohatera jest jednym z asystujących Vault-Tech naukowców. Akcja przeskakuje do 19 urodzin naszej postaci, w których trakcie James opuszcza schron, który nigdy nie miał być otwarty. Gracz ma za zadanie odnaleźć ojca głównego bohatera, przemierzając niebezpieczne pustkowia byłej stolicy USA.

Sprawdź tez: Najlepsze gry Indie! Co to są indyki oraz zestawienie najlepszych tytułów

Fallout New Vegas — na to czekali fani serii

Dwa lata po premierze trzeciej części swoją premierę miał Fallout New Vegas. Gra zmieniła szare realia Waszyngtonu, na gorącą pustynię Mojave. Była to pewna odpowiedź na skargi fanów dotyczące klimatu pierwszej produkcji Bethesdy. Studio skupiło się więc w głównej mierze na postaciach, świecie i interakcji z nim oraz na zadaniach, które miały zapewnić graczom immersję. New Vegas to gra, która na dobre zagościła w sercach fanów serii. Powrót do dobrze znanej scenerii dobrze wpłynął na wyniki sprzedaży. Produkcja rozeszła się w ponad 5 milionach kopii i to na samym PC!

W grze wcielamy się w Kuriera, który podczas drogi do Nowego Vegas zostaje postrzelony i zostawiony na śmierć. Z powodu urazu głowy bohater nie pamięta zawartości swojej przesyłki ani tego, po co miał ją dostarczyć do miasta. Pamięta jedynie swojego oprawcę — gangstera w charakterystycznym garniturze w kratę. Głównym celem gry jest rozwiązanie zagadki pakunku i tajemniczych zdarzeń z nim związanych.

Twórcy usprawnili także dodane przez siebie funkcje. V.A.T.S. dostał wiele nowych ataków i animacji, crafting został poszerzony o możliwość tworzenia leków, amunicji, czy jedzenia i wiele innych. Dodano także nowe umiejętności i perki. Produkcja ponadto pozwala bawić się w kasynach Nowego Vegas, czy to przy stole z pokerem lub ruletką, czy poprzez partyjki w Karawanę — gry karcianej stworzonej specjalnie dla nowej części Fallout.

Fallout 4 — udane rozwinięcie formuły

Kolejna produkcja Bethesdy kontynuowała założenia „trójki” oraz New Vegas. Twórcy postanowili jednak dodać do gry możliwość założenia swojej własnej osady. Najstarszym fanom serii nie spodobał się pomysł na wprowadzenie tych elementów, jednak młodsza widownia z entuzjazmem przyjęła kreatywne opcje oddane w ich ręce.

Scenariusz „czwórki” jest obszerny i opowiada wielowątkową historię. Każde starcie jest pełne akcji i sprawia dużą satysfakcję. Dodatkowo mapa Bostonu, po której przemieszcza się gracz, jest dużo większa od lokacji przedstawionych w poprzednich częściach. Główna krytyka, jaka spadła na tę produkcję, to słuszne pretensje co do szaty graficznej i obecnych w grze błędów. Tak czy siak, w Fallout 4 warto zagrać choćby dla klimatu postapo, który jest obecny w każdym aspekcie produkcji.

Laptopy w dobrych cenach

Fallout 76 — kontrowersyjne MMO w świecie Fallouta

Kolejną grą cyklu jest Fallout 76, który nie spotkał się z pozytywnym odbiorem. Produkcja zmienia koncepcję serii, przechodząc całkowicie w tryb online. Podczas premiery na graczy czekała ogromna ilość bugów, która stopniowo była zmniejszana. Fatalny start odrzucił sporą liczbę odbiorców, jednak w 2021 gra ożyła ponownie. Naprawiono większość błędów, usprawniono rozgrywkę, dzięki czemu gracze mogli odkryć ciekawą fabułę i kooperacyjną naturę produkcji.

Fallout Shelter — kultowa seria na komórkach

Mobilny Fallout Shelter szturmem wbił się na szczyty list najpopularniejszych gier zarówno w AppStore, jak i Google Play. Produkcja polega na zarządzaniu stworzoną przez gracza Kryptą i jej mieszkańcami. Grę wyróżnia bardzo ładna, komiksowa grafika, której wizytówką jest kultowy Fallout Boy. Gracz poza rozbudową schronu musi także dbać o regularne wyprawy swoich podopiecznych w głąb radioaktywnego pustkowia. Częste ataki bandytów trzymają gracza w napięciu i nie pozwalają na nudę. Jeśli jeszcze nie grałeś w komórkowego Fallouta nie trać czasu! Ostrzegamy, gra naprawdę wciąga!

Czy powstanie Fallout 5?

Od wypuszczonego w 2018 Fallout 76 fani serii wyczekują kolejnej jej części. W przeciągu trzech ostatnich lat Bethesda wypuściła m.in. The Outer Worlds, które jest duchowym następcą atomowego cyklu, osadzonym w realiach Sci-Fi. Jednak o kolejnej odsłonie Fallouta nie było słychać aż do stycznia bieżącego roku. Według informacji jednego z branżowych informatorów prace nad Fallout 5 trwają, jednak na premierę gry trzeba będzie jeszcze długo czekać.

Czy twórcy odbudują swoją reputację po wpadce, jaką był Fallout 76? Fani czekają na newsy z atomowego pustkowia z niecierpliwością. Kolejny niewypał mógłby kompletnie zabić serię, miejmy nadzieję, że Bethesda umiejscowiła dużo punktów w rubryce percepcja i tym razem trafi w gusta swoich odbiorców.

Sprawdź też: Wojna, mrok i cierpienie — czyli WH40k. Gry z uniwersum Warhammera 40,000

8
2

Podziel się:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.