Rozrywka

14.04.2022 10:41

Concept art – co to jest? Projektowanie gier od podszewki

Filmy i seriale Gry
12
0
0
12
0

Concept art urzeczywistnia pomysły, usprawniając projektowanie gier. Graficy koncepcyjni dbają o każdy szczegół i spójność elementów krajobrazu z postaciami. Zastanawiasz się, czym tak naprawdę jest concept art? Odpowiadamy!

Concept art – co to jest?

Podczas rozgrywki niekoniecznie mamy czas na zastanawianie się jak powstały nasze ulubione postaci, dlaczego miecz, którym walczy główny bohater, ma taki, a nie inny symbol czy też jakie znaczenie mają kwiaty pokrywające łąkę. Jeśli jednak należysz do osób, które chciałyby zgłębić wiedzę dotyczącą projektowania gier, to dobrze zacząć od concept artu!

Za to, jak postrzegamy grę lub jaka atmosfera w niej dominuje, odpowiadają concept artyści. Każdy sektor gry wymagający zaprojektowania może mieć oddzielnego grafika koncepcyjnego. Concept art to najprościej zwizualizowany pomysł. Ustanawia on podstawy wyglądu całej gry lub innej produkcji – filmu animowanego czy serialu.

Concept art tworzony jest na podstawie briefu dostarczonego przez klienta i ma zwizualizować jego pomysł. Przed przystąpieniem do projektowania, artysta poświęca dużo czasu na research i zapoznanie się z briefem. Pierwsze pomysły rzadko są wybierane jako ten, który zostanie wykorzystany – zanim to się stanie, koncepcja jest zmieniana nawet setki razy.

concept art
Concept art do gry Tom Clancy’s The Division | Źródło: ubisoft.com

Graficy koncepcyjni tworzą swoje wizualizacje w wielu programach, jednak najczęściej są to Adobe Photoshop, Blender, ZBrush czy Procreate. Warto pamiętać, że tworzenie jednego pomysłu może zająć nawet kilka tygodni. Wszystko zależy od natłoku pracy i złożoności projektu.

Dlaczego Concept art jest tak ważny dla gier?

Na samym początku warto wspomnieć o tym, że concept art nie odgrywa istotniej roli tylko przy produkcji gier. Jest on używany też przy tworzeniu  tytułów live action, filmach animowanych i wielu innych.

Concept art nadaje grze nastrój. Dobranie odpowiednich kolorów, które oddadzą klimat miejsca akcji, nie jest prostym zadaniem, które mógłby wykonać każdy. Grafikom koncepcyjnym zawdzięczamy estetykę komnat, wygląd bossów czy detale w ubiorze, które na pierwszy rzut oka mogą nie mieć znaczenia. To właśnie artyści koncepcyjni opowiadają całą wizualną część produkcji.

Concept art to też tworzenie grafik marketingowych. Plakaty, które widzimy, zapowiedzi produkcji czy rysunki na artykułach promocyjnych zostały wstępnie zaprojektowane przez grafików koncepcyjnych.

Jak zacząć przygodę z grafiką koncepcyjną?

Chcesz rozpocząć przygodę z concept artem, jednak nie wiesz, czy nie jest już za późno? W środowisku artystów nie ma pojęcia „za późno” – wiadomo, że im starszym się jest, tym trudniej przychodzi nauka, jednak nie powinno Cię to powstrzymywać przed rozpoczęciem rysowania.

Sprawdź też: Aplikacja Photopea — jak działa i jak jej używać? Przewodnik

Pierwszym i najważniejszym etapem będzie rozpoczęcie rysowania na podstawie przedmiotów, budynków i ludzi znajdujących się naokoło Ciebie. Podczas projektowania postaci czy środowiska trzeba znać podstawy proporcji. W Internecie dostępne są, często za darmo, kursy pokazujące podstawy rysowania – korzystaj ze wszystkiego, co jest dostępne.

Oczywiście istnieją również szkoły concept artu. W Polsce jest wiele miejsc oferujących kursy z tworzenia środowisk czy postaci – m.in. Focal Point. Na całym świecie też jest kilka placówek skupionych głównie na grafice koncepcyjnej m.in. Szkoła Designu FZD otwarta przez słynnego Feng Zhu. Roczny, intensywny kurs kosztuje blisko 140 tysięcy złotych.

Krótko o historii Concept artu

Przyjmuje się, że termin concept art zaczął być używany w latach 30. XX wieku przez Disneya. Domyślać się można, że Amerykanie nie byli pierwszymi, którzy zaczęli tworzyć wizualizacje pomysłów, jednak to twórczość pracowników Walta Disneya najlepiej zapadła w pamięć wszystkim w branży.

concept art W3
Concept art z Wiedźmina 3 | Źródło: pl.cdprojektred.com

Jedną z najbardziej znanych artystek była Mary Blair, która stworzyła koncepty do wielu animacji Disneya, a jej styl wpłynął na późniejszy wygląd wielu produkcji, nawet na długo po tym, jak zrezygnowała z pracy dla tej firmy.

Najlepsi artyści Concept art

„Najlepszy grafik koncepcyjny” jest pojęciem względnym. Nie wszyscy mamy ten sam gust, a style poszczególnych artystów mogą się od siebie znacznie różnić. Przedstawiamy postaci w środowisku concept art, które zasługują na szczególne wyróżnienie.

Feng Zhu już w wieku 20 lat rozpoczął swoją przygodę z concept artem. Ukończył Art Center College of Design w Pasadenie i rozpoczął współpracę z firmą Origin. Kilka lat później został zatrudniony przez Georga Lucasa do pracy nad jedną z części kultowej serii Star Wars. Odkąd otworzył Szkołę Designu FZD, zajmuje się głównie edukowaniem ludzi.

Sprawdź też: Zostań grafikiem! Grafika komputerowa – co to jest i jak zacząć?

Jason Chan zajmuje stanowisko Senior Concept Artist w Riot Games, a jego prace były wystawiane w wielu galeriach sztuki na całym świecie. Ukończył Academy of Arts w San Francisco, co miało wpływ na jego późniejszy styl i warsztat. Pracował przy takich produkcjach jak Skyrim, Hearthstone czy League of Legends.

Natasha Tan pracowała przy takich produkcjach jak Assasin’s Creed: Origins, Assasin’s Creed: Valhalla czy Rise of the Tomb Raider. Na co dzień jest freelancerką i zajmuje się projektowaniem środowisk w grach. Ukończyła wspomnianą wcześniej Szkołę Designu FZD.

Najsłynniejsi polscy artyści grafiki koncepcyjnej

Grafika koncepcyjna jest bardzo dobrze znanym obszarem sztuki w Polsce. Wielu polskich artystów pracowało podczas tworzenia powszechnie znanych produkcji, co sprawiło, że zaczęli być znani na całym świecie. Przedstawiamy kilku z wielu grafików koncepcyjnych docenianych w Polsce i na świecie.

Grzegorz Rutkowski aktualnie pracuje w Riot Games. Pracował przy Magic: The Gathering, a jego prace można znaleźć w książce The Best Polish Concept Art Illustrators 2.

Bogna Gawrońska zajmowała się grafiką koncepcyjną do takich tytułów jak Cyberpunk 2077 oraz Gwint: Wiedźmińska gra karciana. Na co dzień współpracuje z CD Project RED.

Darek Zabrocki pracował przy koncepcjach Assassin’s Creed: Syndicate, czy animacji Love, Death & Robots. Wraz z Michałem Kusiem otworzyli szkołę Focal Point skupiającą się na grafice koncepcyjnej.

Magdalena Radziej głównie zajmuje się character designem. Jest freelancerką, a do jej klientów należą m.in. Riot Games, Share Creators i inni. Współpracowała przy Shadow Warrior 2.

To właśnie grafikom koncepcyjnym zawdzięczamy wygląd naszych ulubionych postaci, czy malownicze krajobrazy w grach oraz filmach. Którego artystę cenisz najbardziej? Podziel się tym w komentarzu!

Źródło obrazu głównego: disney.com

12
0

Podziel się:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *