1. Scroll
  2. /
  3. Rozrywka
  4. /
  5. Piranha Bytes – gry wideo i wszystko o tym studio. Co szykuje dla nas Piranha Bytes – twórca Gothica?

Rozrywka

2 miesiące temu

Piranha Bytes – gry wideo i wszystko o tym studio. Co szykuje dla nas Piranha Bytes – twórca Gothica?

Gry
1
0
0
1
0

Studio Piranha Bytes zyskało rozpoznawalność dzięki serii Gothic, a ostatnio jest o nim głośno za sprawą cyklu Elex. Jak wygląda historia przedsiębiorstwa? Co planuje zespół na kolejne lata? Poznaj firmę Piranha Bytes i wszystkie gry z jej kolekcji.

Piranha Bytes – historia studia 

Początki Piranha Bytes sięgają 1997 roku, kiedy studio zlokalizowane w Bochum wyodrębniono z firmy Greenwood Entertainment, niemieckiego wydawcy gier komputerowych. Nowe przedsiębiorstwo założyli wspólnie: Michael Hoge, Tom Putzki, Stefan Nyul i Alex Brüggemann – byli członkowie zespołu odpowiedzialnego za dystrybucję wirtualnych symulacji biznesowych. Już podczas wprowadzania opisanych zmian strukturalnych trwały wstępne prace nad pierwszą odsłoną kultowej serii Gothic.

Dwa lata później do uformowanej grupy producenckiej dołączył znany deweloper, Phenomenal AG, co zapowiadało chęć podbicia rynku gamingowego. Wtedy Piranha Bytes zreorganizowało model funkcjonowania, stając się spółką zależną, realizującą zadania projektowe. Udany debiut Gothica spowodował gwałtowny wzrost wartości Phenomenal AG, ale wkrótce ujawniono nieuczciwe praktyki właścicieli korporacji, którzy fałszowali dane finansowe. Po wybuchu skandalu sąd zlikwidował ich działalność, a powstałe wcześniej tytuły wykupił zarząd Piranha Bytes.

Piranha Bytes – Gothic I
Źródło: fictiontalk.com

Dzięki pierwszemu Gothicowi studio bardzo szybko zyskało popularność wśród entuzjastów gatunku RPG. Pomimo dużych zawirowań wewnątrz firmy zespół zdołał ukończyć drugą część gry Gothic i wydać ją w kooperacji z JoWood. Równocześnie trwało dokonywanie kolejnych zmian – postanowiono między innymi przenieść główną siedzibę Piranha Bytes, wybierając miasto Essen na nowe miejsce dla centralnego biura. Tam programiści oraz graficy kontynuowali intensywne prace nad znaną już wtedy powszechnie serią.

Zobacz też: Co wiemy o Ghost of Ikishima – dodatku do Ghost of Tsushima

Dość długi okres milczenia wzmagał zainteresowanie konsumentów, którzy chcieli zobaczyć Gothica 3. Ostatecznie premiera trzeciej odsłony cyklu odbyła się po kilku latach od opublikowania poprzedniej edycji, ale Piranha Bytes zawiodło fanów. Początkowo Gothic 3 był bowiem pełen błędów technicznych, uniemożliwiających komfortowe eksplorowanie wirtualnego świata. Autorzy zadbali o naprawienie usterek, lecz niesmak pozostał, co mocno nadszarpnęło zaufanie użytkowników.

Kiedy w 2007 roku austriacka firma JoWood zrezygnowała z dalszej współpracy, przyszłość Gothica stanęła pod znakiem zapytania. Na taką decyzję wpłynęły oskarżenia ze strony sympatyków kultowej kolekcji gier, bo większość osób uznała, że dystrybutor oczekiwał zbyt szybkiego realizowania projektu. Właściciele Piranha Bytes zachowali jednak prawa do nazwy Gothic, dlatego powstała jeszcze czwarta część serii – Arcania. Obecnie studio pełni funkcję spółki zależnej THQ Nordic, szwedzkiego wydawcy gier komputerowych, i tworzy inne produkcje RPG.

Piranha Bytes – Arcania
Źródło: store.steampowered.com

Piranha Bytes – wszystkie gry

Zdecydowanie najpopularniejszymi dziełami zespołu Piranha Bytes są wszystkie wersje Gothica. Poszczególne odsłony cyklu cechuje otwarty, trójwymiarowy świat oraz widok postaci z perspektywy trzeciej osoby, czyli elementy typowe dla gatunku RPG. Poza tym uwagę zwraca charakterystyczna fabuła, która wymusza wybór jednej z kilku frakcji, aby móc realizować kolejne misje. Pierwszą edycję ciągle spotyka krytyka za niespotykany system sterowania, mocno utrudniający zabijanie wrogów, ale kontynuacje nie mają tego mankamentu.

Najlepsze komputery gamingowe

Pomimo że seria Gothic to propozycja ze średniej półki pod kątem jakości, zapewniła ona dobre wyniki sprzedażowe studiu Piranha Bytes. Gry wideo w stylu RPG zyskiwały wówczas popularność, dlatego na fali sukcesu firma postanowiła stworzyć zupełnie nową o nazwie Risen. Łącznie powstały trzy części wspomnianego tytułu odznaczające się podobną strukturą graficzną do Gothica – dopiero ostatnie wydanie poczyniło wyraźny krok naprzód. Lepsze wrażenie robi mechanizm walki i nieco ciekawsza historia. 

Piranha Bytes – Risen
Źródło: store.steampowered.com

Aktualnie zespół Piranha Bytes pracuje nad kolekcją Elex, która ma być rozbudowywana wzorem poprzednich projektów. Swój debiut w październiku 2017 roku zaliczyła już pierwsza odsłona uniwersum, okraszona mrocznym klimatem typu science fantasy. Fabuła bardzo przypomina tę znaną z Gothica, ponieważ wybór konkretnej frakcji determinuje dalsze losy głównego bohatera. Względem starszych produkcji Elexa wyróżniają między innymi obszerniejszy zestaw dostępnych broni oraz zaklęć, a także większy wpływ użytkownika na los postaci. 

Nowa gra Piranha Bytes – czym będzie Elex 2

Inauguracyjny Elex zebrał mieszane opinie recenzentów, ale mimo negatywnych komentarzy Piranha Bytes rozwija kontynuację serii. Jeśli nie dojdzie do nieoczekiwanych opóźnień, premiera Elexa 2 powinna odbyć się pod koniec 2021 roku. Wiadomo, że nowa gra Piranha Bytes jest wzbogacona o kilka ulepszeń technicznych, stanowiących uzupełnienie braków debiutanckiej części tytułu. Fani Gothica szczególnie uważnie śledzą informacje dotyczące Elexa 2, bo dla nich to prawdziwa gratka.

Wspomniane modyfikacje zawierają na przykład opcje latania i prowadzenia walki w powietrzu. Samą mechanikę wykonywania poszczególnych akcji za pomocą broni cechują zdecydowanie większy realizm oraz nieco wyższa dynamika. Twórcy nie rozszerzyli obszaru wirtualnego, otwartego świata – zamiast tego zagęścili występowanie lokacji umożliwiających zdobycie różnego rodzaju surowców, dzięki czemu eksploracja dzikiego terenu dostarcza sporo frajdy. Fabuła prowadzi dalej poprzez wątki, które rozpoczął pierwszy Elex

Studio Piranha Bytes opublikowało już oficjalny trailer Elexa 2, a także gameplay pokazujący krótkie fragmenty kampanii. Po Elexie 2 należy spodziewać się nieinnowacyjnych rozwiązań technologicznych, lecz wyjątkowego klimatu rodem z Gothica. Charakterystyczny styl Piranha Bytes urozmaicony mrocznym klimatem science fantasy powinien zagwarantować tytułowi miejsce wśród rynkowych średniaków – czas pokaże, czy pozwoli zaskoczyć i osiągnąć status prawdziwego hitu. 

Czy Piranha Bytes wróci jeszcze do serii Gothic

Mimo upływu lat najbardziej rozpoznawalnym projektem Piranha Bytes pozostaje seria Gothic, choć jej wyniki finansowe przebiła kolekcja Risen. Firma od wielu lat rozważa stworzenie kolejnych części kultowego cyklu gier, ale podchodzi do tego tematu ostrożnie. Właściciele THQ Nordic, spółki-matki Piranha Bytes, zapowiedzieli za to upublicznienie odświeżonej wersji pierwszego Gothica. Remake ukaże się wkrótce i ma zawierać ładniejszą szatę graficzną, udoskonaloną mechanikę oraz nowe fragmenty fabularne, których nie opowiada podstawowa edycja.

W grudniu 2019 roku THQ Nordic wydało 2-godzinne demo prezentujące krótki fragment kampanii wraz z wymienionymi wyżej modyfikacjami. Pozytywne opinie na temat teasera sprawiły, że ostatecznie postanowiono zrealizować koncepcję uaktualnienia Gothica. Ponad rok później zespół THQ Nordic oficjalnie potwierdził, że trwają prace nad zaplanowanymi zmianami – prowadzi je hiszpańskie studio Alkimia Interactive. Platforma gamingowa Steam pokazuje już nawet zrzuty ekranu remake’a.

Sama firma Piranha Bytes poświęca jednak całą uwagę serii Elex, więc obecnie nie należy spodziewać się rychłego powrotu autorów do kultowego Gothica. Według osób odpowiedzialnych za wyznaczanie kierunków biznesowych dla przedsiębiorstwa ciągle wykonywane są analizy, jak mogłaby wyglądać potencjalna następna odsłona gry. Aktualnie Piranha Bytes tworzy materiały wstępne, które posłużą jako podstawa struktury Gothica 5. Studio Piranha Bytes zasłynęło dzięki produkcjom z cyklu Gothic, ale ostatnio próbuje sił w projektowaniu nowych tytułów RPG. Powstające części Elexa pod wieloma względami przypominają poszczególne wersje swoich bardziej rozpoznawalnych poprzedników. Historia marki pokazuje, że nawet mimo problemów zespół Piranha Bytes potrafi pozytywnie zaskakiwać recenzentów i użytkowników – zapewne jeszcze nieraz o nim usłyszysz.

Źródło zdjęcia tytułowego: elexgame.com

1
0

Podziel się:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.