1. Scroll
  2. /
  3. Rozrywka
  4. /
  5. Historia serii gier Sly Cooper – najważniejsze informacje o kultowej grze platformowej

Rozrywka

19.10.2021 14:05

Historia serii gier Sly Cooper – najważniejsze informacje o kultowej grze platformowej

Gry
9
0
0
9
0

Sly Cooper tolegenda platformówek. Studio Sucker Punch według najnowszych informacji aktywnie pracuje nad „piątką”. Twórcy po sukcesie Ghost of Tsushima nie chcą zawieść fanów. Dowiedz się wszystkiego o serii, która podbiła serca milionów graczy!

Sly Cooper – krótka historia serii

Sly Cooper to gra platformowa stworzona przez amerykańskie studio Sucker Punch. Twórcy, odpowiadając na pytania o pomysł, którym się kierowali przy produkcji, odpowiadali wprost, że chcieli po prostu zrobić grę o złodzieju! Producenci marzyli o stworzeniu gry w bajkowo-komiksowym stylu, stąd więc wzięła się postać tytułowego szopa. Ciemne futerko wokół oczu zwierzęcia przypomina przecież maskę złodzieja. Początkowo Sly wyglądał nieco bardziej jak prawdziwy szop – był niższy i bardziej przysadzisty. Z biegiem czasu jego model zmieniał się powoli w znanego nam dzisiaj ruchliwego złodziejaszka. Twórcy chcieli przedstawić jego szelmowski charakter w każdym ruchu. W jednym z wywiadów dokładnie opisują proces tworzenia animacji skradania – chód z palców na pięty, ciężar ciała przesunięty do tyłu, każdy krok wykonany z pewnością siebie. To wszystko sprawiło, że Sly Cooper wydaje się żywą postacią.

sly cooper
Źródło: planetagracza.pl

Fenomen gier Sly Cooper

Seria od Sucker Punch wyróżnia się na tle innych gier wieloma czynnikami. Weźmy pod lupę choćby sam setting produkcji. Takiej mieszanki nie znajdziemy w żadnym innym cyklu! Sly Cooper opowiada historię świata zamieszkanego przez antropomorficzne zwierzaki, po którym od lat porusza się ród tytułowych szopów – Cooperów. Członkowie tej rodziny z pokolenia na pokolenie przekazują sobie tytuł arcymistrza złodziei. Co więcej, są niezwykle honorowi w swoim fachu – Cooperowie kradną tylko od innych rabusiów. Cała historia oparta jest na motywach komiksowych oraz filmach noir.

Fani pokochali serię nie tylko za świetną realizację oprawy audiowizualnej. Sly Cooper wyróżniał się także bardzo dobrym gameplayem. Elementy skradankowe stanowią o wyjątkowości rozgrywki. Gracz zostaje wyposażony w laskę, za pomocą której może atakować przeciwników. Przy każdym starciu należy pamiętać, że nasza postać nie należy do najsilniejszych i może zostać pokonana zaledwie jednym ciosem. Ta mechanika zmusza graczy do przechodzenia gry „po cichu”. W unikaniu walki z wrogami pomagają specjalne, oznaczone niebieskimi światłami miejsca, w których wykorzystamy „złodziejski instynkt Sly’a”. Pozwalają głównemu bohaterowi m.in. na przejście po gzymsie, skok na niewygodne powierzchnie (takie jak anteny, czy lampy) czy choćby wspięcie się na wyższy punkt. Wszystkie te akrobacje wpływają na warstwę platformową gry, która nie odstaje poziomem elementom skradankowym. W trakcie rozgrywki zbieramy także monety – w końcu główny bohater jest złodziejem. Jeśli uda nam się uzbierać sto sztuk, zamieniają się w dodatkowe życie.

sly cooper od sucker punch
Źródło: miastogier.pl

Gry cieszą się także ciekawym zestawem bossów. Główni przeciwnicy wyróżniają się nie tylko swoim wyglądem, ale także mechaniką. Do pokonania jednego z nich wymagane jest odegranie rytmicznej sekwencji znanej z takich gier jak Dance Dance Revolution czy Guitar Hero. W cyklu nie znajdziemy dwóch takich samych bossów, co oczywiście jest dużym plusem. Na wyróżnienie zasługują także postacie towarzyszące głównemu bohaterowi we wszelkich napadach.

Do gangu Coopera należą żółw Bentley – mózg całej ekipy obeznany w działaniu komputerów i rekonesansie – oraz hipopotam Murray, który cechuje się siłą fizyczną i umiejętnościami związanymi z prowadzeniem pojazdów. Mimo że gry ewidentnie skierowane są do młodszych odbiorców, nic nie stoi na przeszkodzie, aby dorosły gracz dobrze się przy nich bawił. Scenariusz nie jest wcale przaśny, a gameplay okropnie wciąga. Te dwa elementy przekonają do siebie największych sceptyków.

Lista wszystkich gier Sly Cooper

Sly Cooper and the Thievius Raccoonus

Pierwsza część serii weszła na rynek z przytupem w 2002 roku. Cel-shadingowa grafika na PlayStation 2 nigdy wcześniej nie wyglądała tak dobrze. Do gry zaimplementowano także skromny system rozwoju postaci. Po każdym pokonanym bossie Sly nabywa nową umiejętność, dzięki której w łatwiejszy sposób przemierza następne poziomy. Oprócz wciągającej rozgrywki opisanej wcześniej gra zaskoczyła odbiorców dobrze zaprojektowanymi poziomami, settingiem czy choćby wyzwaniami umilającymi ponowne przejście gry.

W Sly Cooper and the Thievius Raccoonus napotkamy tzw. „Master Sprint”. Jest to challenge polegający na jak najszybszym przejściu danej lokacji. W nagrodę za ukończenie wyzwania otrzymamy dodatkowe artworki oraz szczegółowy opis danego poziomu od samych autorów. Ten zabieg zachęca graczy do ponownego przejścia gry, co znacznie wydłuża playtime.

W pierwszej części serii Sly razem z gangiem mierzą się z Diabelską Piątką, czyli kwintetem złoczyńców odpowiedzialnych za zabójstwo rodziny głównego bohatera. Młody szop poprzysiągł zemścić się na mordercach i odzyskać pradawny kodeks złoczyńców – Thievius Raccoonus. Fabuła zagęszcza się z każdym kolejnym pokonanym bossem i nie brakuje w niej twistów. W pewnym momencie Sly łączy siły z… agentką Interpolu! Stojący po przeciwnych stronach barykady bohaterowie współpracują, aby pokonać większe zło, jakim jest szef Diabelskiej Piątki – robot Clockwerk.

Gra została przyjęta bardzo ciepło, zarówno przez publikę, jak i krytyków. Recenzenci wychwalali zwłaszcza genialną oprawę graficzną. PlayStation Magazine podkreślił również old-schoolowy feeling gry – przeciwnicy, choć trudni do pokonania, potrafią czasem głupiutko nie reagować na działania bohatera, a etapy platformowe są nie lada wyzwaniem.

Sly 2: Band of Thieves

Sequel przygód Sly’a ma miejsce dwa lata po wydarzeniach opisanych w „jedynce”. Chcąc na dobre pozbyć się Clockwerka, Cooper’s Gang włamuje się do muzeum historii naturalnej w Kairze, gdzie przetrzymywane są niektóre części androida. Ku ich zdziwieniu okazuje się, że nie są pierwszą grupą rabusiów, którzy wpadli na ten pomysł. Podsłuchując rozmowę agentek Interpolu, główny bohater dowiaduje się o istnieniu Gangu Klaww.

Celem gry jest odzyskanie pozostałości po Clockwerku i zniszczenie ich. W trakcie odwiedzimy m.in. Paryż, Pragę czy poszczególne rejony Kanady. Gameplay został wzbogacony o wiele nowych treści. Przede wszystkim, poza wcieleniem się w rolę Sly’a Coopera, gracze mogą zagrać też jego towarzyszami – Bentleyem i Murrayem.

Gra w pełni wykorzystała możliwości PlayStation 2. Ciekawą mechaniką, którą twórcy dodali do drugiej części serii, jest rozpraszanie przeciwników za pomocą… swojego własnego głosu. Dzięki podłączonemu do konsoli mikrofonowi możemy przyciągnąć wrogów zainteresowanych dziwnymi dźwiękami w konkretne miejsce. Jednocześnie należy uważać, aby nie wydawać niepotrzebnych dźwięków, kiedy chcemy się gdzieś przekraść. Ten zabieg wprowadził zupełnie nową jakość do gier z gatunku stealth.

Produkcja została oceniona jeszcze lepiej niż swoja poprzedniczka. Gra zajęła drugie miejsce w rankingu najlepszych platformówek 2004 r. wg GameSpot. Wielu krytyków uważa Sly 2: Band of Thieves za jedną z najlepszych gier PS2. Potwierdzają to także wyniki sprzedaży – ponad 1,8 miliona graczy kupiło tę produkcję.

Sly 3: Honor Among Thieves

Po wydarzeniach z drugiej części gry przenosimy się rok w przyszłość. Sly razem ze swoim gangiem ma zamiar włamać się do krypty Cooperów. Wykonanie zadania uniemożliwia potwór zamieszkujący wyspę, na której znajduje się skarbiec. Główny bohater zostaje złapany przez monstrum, co wywołuje serię retrospekcji. Gracz stopniowo odkrywa fabułę dzięki wspomnieniom szopa.

Do gry dodano kilka nowych grywalnych postaci, tryb multiplayer oraz… elementy 3D. Do każdej fizycznej kopii gry dokładano okulary umożliwiające rozgrywkę w trójwymiarze. Technologia została naprawdę dobrze zaimplementowana do rozgrywki, dodając grze powiewu świeżości. Nowości w gameplayu spodobały się także recenzentom. Gra otrzymała oceny oscylujące w granicach 8,5/10. Była to ostatnia gra serii, która pojawiła się na PlayStation 2.

Sly Cooper: Thieves in Time

Po premierze „trójki” w 2005 r. fani cyklu musieli czekać aż do 2013 na wydanie Sly Cooper: Thieves in Time. Gra pojawiła się na PlayStation 3 oraz handheldową PS Vita. Kolejna część serii opisuje dziwne anomalie związane z Thievius Raccoonus. Z księgi znikają poszczególne słowa. Gang Coopera ponownie łączy się w celu wyjaśnienia tej tajemnicy.

Motywem przewodnim produkcji są podróże w czasie. W trakcie rozgrywki przeniesiemy się do czasów feudalnej Japonii, epoki lodowcowej, Dzikiego Zachodu i wielu innych okresów. Ta koncepcja to kompletna nowość dla serii Spy Cooper. Vita także wprowadza kilka innowacji. Gracze, którzy posiadają produkcję na obu platformach, mogą używać przenośnej konsolki jako gogli z x-ray. Ta mechanika pozwala odnaleźć skarby ukryte na każdej mapie. Najnowsza produkcja cyklu nie została jednak oceniona zbyt wysoko. Krytycy uważali, że Złodzieje w Czasie zasługują najwyżej na 7/10.

Sly Cooper 5 powstaje?

W sierpniu 2021 roku jeden z najbardziej zaufanych „leakerów” upublicznił informację o rzekomych pracach nad piątą częścią przygód szopa-rabusia. Gra ma podobno ukazać się na sklepowych półkach 25 września 2022. Ponoć Sly ponownie pojawi się w Egipcie, jednak tym razem większą rolę w jego przygodach grać będą piramidy. Na chwilę obecną nie mamy zbyt dużo potwierdzonych informacji na temat „piątki”. Możemy się jednak domyślać, że twórcy, czerpiąc inspirację z innych swoich produkcji, które okazały się światowymi hitami, będą chcieli stworzyć godnego następcę oryginalnej trylogii.

Sly Cooper w innych mediach

W związku ze współpracą z Sony, studia Naughty Dog, Sucker Punch i Insomniac Games często umieszczały postacie ze swoich produkcji w innych seriach. Sly razem ze swoim gangiem mógł być dostrzeżony zarówno w cyklu Jak and Daxter, jak i w Ratchet&Clank. Co więcej, Cooper Gang doczekał się własnej komiksowej adaptacji. Dwa tomy ilustrowanych opowieści ukazały się odpowiednio w 2004 i 2005 roku. Pierwszy z nich opowiadał historię łączącą Thievius Raccoonus z wydarzeniami przedstawionymi w Band of Thieves. Drugie komiksowe wydanie promowało premierę trzeciej części gry. Nie da się ukryć – styl komiksów od zawsze szedł w parze z serią Sly Cooper. Prace nad przeniesieniem Gangu Coopera na filmowy ekran natomiast były jej zupełnym przeciwieństwem. Przez około 5 lat starano się wykreować ciekawą animację opartą na założeniach serii. Niestety w 2017 studio odpowiedzialne za adaptację zawiesiło projekt.

postać od Sucker Punch z Ratchetem i Clankiem
Źródło: youtube.com

Zobacz: Historia serii gier Ratchet and Clank — najważniejsze informacje o legendarnej serii platformówek

Inne gry Sucker Punch

Studio oprócz serii Sly Cooper ma w rękawie jeszcze kilka asów. Oczywiście jako pierwsze na myśl nasuwa się Ghost of Tsushima. Gra opowiadająca historię samotnego samuraja na drodze ku zemście stała się hitem i jednym z lepszych ekskluzywnych wydań na PS4 i PS5. Oprócz tej japońskiej gry akcji studio jest odpowiedzialne też za fenomenalną serię inFamous. W produkcjach wcielamy się w człowieka obdarzonego nadprzyrodzonymi mocami i to od naszych decyzji zależy, czy staniemy się superbohaterem, czy złoczyńcą. Gry z tego cyklu są warte ogrania i mogą spodobać się chyba każdemu.

InFamous, Sly Cooper, Ghost of Tsushima. Studio Sucker Punch nie wyprodukowało chyba nigdy słabej gry. Czekając na ewentualną premierę piątej części przygód Gangu Coopera, miejmy nadzieję, że twórcy utrzymają swój wysoki poziom. Kto wie, może „piątka” skradnie serca graczy tak samo, jak oryginalna trylogia?

Źródło obrazka głównego: wallpapersafari.com

9
0

Podziel się:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.