1. Scroll
  2. /
  3. Rozrywka
  4. /
  5. Historia serii gier Quake — najważniejsze informacje o kultowej strzelance FPS od ID Software

Rozrywka

3 tygodnie temu

Historia serii gier Quake — najważniejsze informacje o kultowej strzelance FPS od ID Software

Gry
6
1
0
6
1

Quake to jeden z najważniejszych FPS-ów w historii gier online. John Carmack stworzył fundament, na którym stoi dzisiaj wiele kultowych serii. Jednak skąd wziął się pomysł na samą grę? Tę oraz inne najważniejsze informacje znajdziesz w artykule.

Quake — historia serii

Studiem odpowiedzialnym za powstanie Quake`a jest kultowe ID Software. Zespół deweloperski odpowiedzialny jest za takie gry jak Doom, Wolfenstein 3D, czy Rage. Produkcja była dla twórców niezwykle uciążliwa. Główny programista — John Carmack, równocześnie pracował nad silnikiem gry oraz modelem TCP/IP. W wyniku trudności związanych z tak dużym natłokiem pracy finalna wersja Quake`a skrajnie różni się od pierwotnych konceptów. Jednym z odrzuconych pomysłów był inspirowany Virtua Fighter system walki wręcz z perspektywy trzeciej osoby. Szczególnym fanem tego pomysłu był główny designer i jeden z założycieli ID Software — John Romero. Producent oburzony brakiem kreatywnego podejścia do procesu twórczego odszedł ze studia niedługo po premierze gry.

quake
Źródło: purepc.pl

Quake pomimo wielu zmian zawsze trzymał się dwóch założeń: gra miała mieć szalone tempo oraz działać w pełnym trójwymiarze. Produkcja otrzymała autorski silnik, który oprócz obsługi 3D miał wbudowane narzędzia do tworzenia map świetlnych i był otwarty na modyfikacje ze strony fanów. Od samego początku skupiano się na trybie gry wieloosobowej, przez co w 1996 studio wypuściło demo o nazwie QTest. Wersja demonstracyjna zawierała wyłącznie 3 pierwsze mapy multiplayer i nie wspierała singleplayer`a.

Dlaczego Quake stał się legendą?

Za sukcesem serii stoi przede wszystkim tryb multiplayer. Gracze po raz pierwszy zetknęli się z tak płynną rozgrywką zdominowaną przez rywalizację z innymi graczami. Tempo gameplayu w Quake`u było jak na tamte czasy po prostu obłędne. W grze mamy dostęp do szeregu niestandardowych sposobów poruszania się jak np. bunny hopping, czy rocket jump, które jeszcze bardziej przyspieszały poruszanie się po mapie. À propos map warto wspomnieć o fakcie, że produkcja ID Software jako pierwsza stworzyła lokacje dedykowane pod grę wieloosobową.

Legenda gier multiplayer
Źródło: quake2download.pl

Quake stał się szalenie popularny, zarówno w Polsce, jak i na świecie. Przez długi czas to właśnie ta gra była najczęściej uruchamiana na komputerach w kafejkach internetowych. Wszelkie amatorskie turnieje LAN, czy też późniejszy, organizowany półprofesjonalnie turniej Red Annihilation, stały się fundamentami dzisiejszego esportu. Produkcja jako pierwsza wprowadziła swój własny client, pozwalający w szybki sposób wejść na serwery. W znacznym stopniu ułatwiło to odnajdywanie innych graczy chętnych do gry. Dzisiaj, prawie każdy tryb multiplayer posiada dedykowany program działający tak jak launcher zaprogramowanego przez Carmacka.

Zobacz też: Historia serii gier Doom – najważniejsze informacje o kultowej grze FPS

Lista wszystkich gier serii Quake:

Quake

Pierwsza odsłona cyklu ukazała się w 1996 roku. Gra należy do gatunku first person shooter i jest pierwszym w pełni trójwymiarowym projektem ID Software. Gra podzielona jest na tryb singleplayer i multiplayer. W jednoosobowej wcielamy się w bezimienną postać wysłaną do innego wymiaru w celu powstrzymania zagrażającego Ziemi wroga nazwanego Quake. Produkcja jest podzielona na cztery rozdziały, w których znajdziemy aż 30 map, w tym 4 sekretne lokacje, po jednej na etap.

Głównymi inspiracjami w designie gry są dark fantasy, uniwersum H.P Lovecrafta oraz motywy gotyckie. Wszystkie bronie, które znajdziemy w trakcie gry, w pewien sposób wpisują się w stylistykę produkcji. Do ciemnych i krwawych realiów Quake`a pasuje także brutalny schemat rozgrywki. Jeśli gracz umrze w trakcie przechodzenia poziomu, musi zacząć go od początku. W dodatku postać traci wszystkie zebrane do tej pory przedmioty. Jest to jedna z cech, która sprawiła, że tyle osób pokochało grę — Quake po prostu rzuca każdemu wyzwanie!

Wspomnieliśmy wyżej o innowacyjnym trybie multiplayer. Gra wieloosobowa dzieliła się na dwa rodzaje. Pierwszy to typowy coop, w którym w dwie osoby przechodzimy fabułę znaną z singla. Drugi schemat rozgrywki to znane wszystkim PVP. Gracze najczęściej pojedynkowali się jeden na jednego lub w większą ilość osób w trybie free-for-all.

Quake 2

„Dwójka” zmienia kompletnie założenia stylistyczne serii. W tej części cyklu przemierzamy lokacje rodem z filmu Sci-Fi. Jednak design to nie jedyna rzecz, która uległa zmianie. Gracz, aby ukończyć poziom, musi wykonać określoną wcześniej misję, a nie tylko dotrzeć „do wyjścia”. W grze pojawiły się także cutscenki stworzone dzięki CGI. Fani zareagowali pozytywnie na wszystkie zmiany zastosowane w produkcji. Można powiedzieć, że naukowo-fantastyczna stylistyka pasuje serii o wiele lepiej.

Multiplayer także został wzbogacony o nowe treści. Najważniejszą rzeczą wprowadzoną w Quake 2 jest tryb Capture the Flag. Dwie drużyny mają to samo zadanie: wykraść flagę i umiejscowić ją w swojej bazie. Gracze pokochali nowy schemat rozgrywki równie mocno, co klasyczny deathmatch. Początkowo rywalizować można było wyłącznie w lokacjach znanych z singleplayer`a, jednak wraz z kolejnymi patchami twórcy dodawali nowe mapy, dedykowane grze wieloosobowej. Produkcja ponownie podbiła miliony komputerów graczy, a dziś uznawana jest za klasykę gatunku.

Quake 3: Arena

Trzecia odsłona cyklu, wydana w 1999, skupiła się w pełni na tym, co najlepsze w serii — rozgrywce wieloosobowej. Tryb singleplayer został zredukowany do możliwości rozegrania serii starć przeciwko AI, przechodząc z areny na arenę. Oznacza to, że w produkcji nie znajdziemy choćby zalążka rozbudowanej fabuły! Zamiast tego gracze otrzymali o wiele lepiej wyglądającą grę z ulepszonymi trybami rozgrywki multiplayer.

Mapy mieściły do 16 graczy, którzy ginąc, upuszczali ostatnio używaną broń. Do znanych z wcześniejszych odsłon mechanik poruszania doszedł tzw. strafe jumping. Ruch polegał na nabieraniu większej prędkości niż ta maksymalnie wyznaczona przez twórców. Działo się tak dzięki bugowi, który przyspieszał postać przy każdej zmianie kierunku lotu. Gracze polubili nową mechanikę tak bardzo, że w końcu została włączona na stałe do rozgrywki Quake`a. Gra sprzedawała się niczym świeże bułeczki, zarabiając w rok ponad 10 milionów dolarów.

Quake 4

Kolejna odsłona serii miała swoją premierę dopiero sześć lat po wydaniu „trójki”. Quake 4 poza ukazaniem się na PC był także tytułem startowym Xboxa 360. Gra wraca do formuły znanej z drugiej odsłony cyklu i zawiera kampanię dla jednego gracza oraz tryb wieloosobowy. Fabuła Quake 4 dzieje się bezpośrednio po wydarzeniach opisanych w „dwójce”. W trybie singleplayer zmierzymy się z rasą cyborgów (Strogg) w boju o ich rodzimą planetę.

Tryb multiplayer, choć pozostał przy znanym wszystkim gameplayu, był wciąż rozwijany przez twórców. Do gry dodano nowe mechaniki związane z fizyką obiektów znajdujących się na mapach. W Quake 4 gracze mogą skutecznie strzelać przez portale, które przenoszą pociski w zupełnie inną część lokacji. W grze zaimplementowano także mechanikę jump padów, czyli trampolin mogących wybić w powietrze gracza lub granaty. Najlepsi gracze potrafią dzięki nim oraz umiejętnościom BHop, przebyć całą mapę w zawrotnym tempie. Gra zebrała bardzo pozytywne noty. Jedyną uwagą krytyków było zbyt duże podobieństwo trybu multiplayer do tego zaprezentowanego w Quake 3: Arena.

Enemy Territory: Quake Wars

Produkcja wydana przez Activision różni się od pozostałych części cyklu. Gra ukazała się na PC, PS3 oraz Xboxa 360 w 2007 roku. Produkcja, podobnie jak Quake 3: Arena, w pełni skupia się na rozgrywce wieloosobowej. Quake Wars to gra drużynowa z systemem klas, skupiająca się na przejmowaniu punktów docelowych. W odróżnieniu od innych gier tego typu (seria Battlefield) gameplay w produkcji Johna Carmacka opiera się wyłącznie na dwóch głównych celach ataku. Gracze dzielą się na dwie frakcje: GDF (ludzie) i Strogg (kosmici). Obie drużyny posiadają te same bronie. Produkcja posiada system punktów doświadczenia, które w trakcie rozgrywki odblokowują nowe wyposażenie lub umiejętności. Quake Wars było finansowym sukcesem, zajmując na długo pierwsze miejsce na liście bestsellerów w USA.

Quake Live

Quake Live jest usprawnioną wersją Quake 3: Arena możliwą do pobrania za darmo. Gra z miejsca stała się jedną z najczęściej pobieranych produkcji na platformie Steam. Do 2016 Quake Live pojawiał się jako pozycja w profesjonalnych turniejach esportowych. Brak singleplayer`a sprawił, że w grze pojawiło się sporo nowych trybów gry m.in. Freeze Tag (przypominający berka), czy Race. Łącznie w produkcji znajdziemy 15 różnych schematów rozgrywki.

Quake Champions

Bethesda wydała Champions wyłącznie na PC. Gra z 2017 jest bardzo podobna do Quake 3 i Quake Live pod względem gameplayu. Skupia się jednak na wielu postaciach z gier ID Software. Każdy z bohaterów posiada dwie umiejętności: pasywną i aktywną. Champions ma także system rang i ranking. Do zagrania jest możliwe 14 trybów, w tym Duel i 2v2 deathmach, które naliczają punkty do klasyfikacji najlepszych graczy. Jeśli chcesz spróbować swoich sił w Quake Champions nie trać czasu. Gra jest możliwa do pobrania za darmo ze sklepu Steam.

Quake 2 RTX — wielki pokaz mocy ray tracingu?

Dwa lata temu na światło dzienne wyszedł zremasterowany przez Nvidię Quake 2. Gra z 1997 wygląda… olśniewająco! Wszystko to dzięki zwiększeniu rozdzielczości tekstur oraz technologii ray tracing. Na czym polega RTX? Najprościej ujmując, jest to algorytm analizujący promienie światła oraz ich wpływ na oświetlenie obiektu, na który padają. Pozwala to uzyskać fotorealistyczne otoczenie ze światłem zachowującym wszystkie właściwości fizyczne z realnego świata. Użycie technologii RTX wraz z ponad trzema tysiącami nowych tekstur sprawiło, że gra przypomina najnowsze produkcje bieżącego roku.

Czy Quake 5 powstanie?

Na chwilę obecną nic nie wiadomo na temat prac nad nowym Quakiem. Jeśli takowa kontynuacja powstanie to na 99% bez udziału Johna Carmacka, który zajął się programowaniem produkcji na Oculus Rift. Wszystko leży w rękach Bethesdy, która jako ostatnia wydała grę związaną z tym uniwersum. Znając ekipę pod wodzą Todda Howarda, możemy przypuszczać, że szybciej doczekamy się portu Skyrim na lodówki, niż kolejnej części Quake`a.

Kultowa seria FPS-ów po prostu zasługuje na porządną kontynuację. Esport w 2021 roku potrzebuje produkcji takiej jak Quake. Zwłaszcza, że przykro jest patrzeć na arenę FPS, na której nie konkuruje jeden z jej protoplastów. Miejmy nadzieję, że darmowe Champions nie było naszą ostatnią możliwością na usłyszenie MONSTER KILL!

Źródło obrazka głównego: wall.alphacoders.com

6
1

Podziel się:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.