1. Scroll
  2. /
  3. Rozrywka
  4. /
  5. Historia Naughty Dog — twórców niezapomnianych gier na PlayStation

Rozrywka

1 miesiąc temu

Historia Naughty Dog — twórców niezapomnianych gier na PlayStation

Gry
2
0
0
2
0

Naughty Dog to firma, która preferuje jakość nad ilość. To twórcy takich hitów jak Crash Bandicoot, Uncharted czy The Last Of Us. Co wiemy o tym amerykańskim studio? Na jakie premiery „niegrzecznych psów” można liczyć już niebawem?

Naughty Dog — krótka historia studia

Studio Naughty Dog zostało założone przez Andy’ego Gavina i Jasona Rubina w 1984 roku. Początkowo firma miała wdzięcznie brzmiącą nazwę JAM Software od skrótu: Jason and Andy’s Magic Software. Dwóch przyjaciół z dzieciństwa, mających już doświadczenie w programowaniu w C++ i Lisp postanowiło stworzyć grę edukacyjną pomagającą w nauce matematyki — Math Jam

Druga pozycja to gra sportowa o skokach narciarskich na komputery Apple II. Gra została tak naprawdę napisana trzy razy. Jej pierwsza wersja, Ski Stud została przypadkowo usunięta. Druga wersja, Ski Crazed powstała w dwa dni. Jednak grało się w nią tak wolno, że Gavin musiał ją przeprogramować. 

naughty dog
Źródło: naughtydog.com

Ski Crazed rozszedł się w ilości 1500 sztuk, co było jak na tamte czasy pokaźną liczbą. Trzecią, a zarazem ostatnią pozycją pod szyldem Jam Software była graficzna gra przygodowa Dream Zone. Jej popularność była na tyle duża, że przepisano ją również na systemy MS-DOS, Amiga i Atari ST. Gra sprzedała się w ponad 10 tysięcy egzemplarzy.

Skromne początki — pierwsze gry Naughty Dog

Po sukcesie Dream Zone studio nawiązało współpracę ze znanym już w branży wydawcą gier komputerowych EA (Electronic Arts). Gavin i Rubin byli najmłodszymi w historii developerami gier, którzy rozpoczęli współpracę z EA. Obaj mieli w tym czasie zaledwie po 17 lat. Nowa nazwa firmy: Naughty Dog miała zaznaczyć odcięcie się od przeszłości.

Keef the Thief

Keef the Thief: A Boy and His Lockpick to gra przygodowa z elementami innych gatunków napisana przez JAM Software, a wydana w 1989 roku przez EA. Ze względu na kontrowersyjną fabułę i humor pozycja nie spotkała się z ciepłym przyjęciem ze strony graczy. Mimo to, tytuł dobrze się sprzedawał (gracze kupili ponad 50 tysięcy kopii) i EA zakontraktowało kolejną grę.

Naughty Dog - Keef The Thief
Źródło: youtube.com

Rings of Power

Gra Pierścienie Mocy (Rings of Power) wydana była wyłącznie na platformę Sega Mega Drive (Sega Genesis) w 1992 roku. Prace nad nią trwały aż trzy lata, głównie ze względu na odległość dzielącą obu twórców. Gavin i Rubin studiowali w innych stanach i komunikowali się głównie przez bardzo wolny w tamtych czasach Internet.

Naughty Dog - Rings of Power
Źródło: ppe.pl

Gra spotkała się z mieszanym odbiorem. Uwagę zwrócono jednak na rozbudowaną fabułę świata przedstawionego. Tytuł został sprzedany w ilości ponad 100 tysięcy kopii w trzy miesiące.

Way of the Warrior

Trzecią poważną pozycją w dorobku Naughty Dog była prosta bijatyka — Way of Warrior wydana przez Universal na konsolę 3DO Interactive Multiplayer. Innowacyjność konsoli polegała na wykorzystaniu jako nośnika pojemnego dysku CD zamiast anachronicznych kartridży. Gra okazała się komercyjnym sukcesem i otworzyła twórcom drzwi do współpracy z Sony Interactive Studios.

Naughty Dog - Way Of The Warrior
Źródło: youtube.com

Crash Bandicoot — rewolucja na rynku gier

Seria Crash Bandicoot była odpowiedzią Sony na maskotkę twórcy konsoli Sega, super szybkiego jeża Sonic i Mario od Nintendo. Crash był jamrajem w niebieskich spodniach. Jego głównym przeciwnikiem był Dr. Neo Cortex — szalony naukowiec planujący podbić świat przy pomocy tworzonych przez siebie zwierząt — mutantów. Pomocnikiem Cortexa był Dr. Nitrus Brio, twórca maszyny do mutowania zwierząt — Evolvo-Ray. Crash uciekł z laboratorium i rozpoczął walkę z Cortexem i Nitrusem. Akcja gry dzieje się na archipelagu trzech tropikalnych wysp w okolicach Australii.

Seria Crash, wydana tylko na konsolę PlayStation po raz pierwszy w 1996 roku, stała się dużym sukcesem komercyjnym. Za jej powodzeniem stały nie tylko oryginalne postacie i ciekawa fabuła, ale także implementacja trójwymiarowych postaci oraz elementów otoczenia. 

Crash Bandicoot
Źródło: youtube.com

Druga część, Cortex Strikes Back wydana rok później została rozbudowana o nowe lokacje — bohaterów umieszczono również w śnieżnej krainie oraz laboratorium Dextera. Crash Bandicoot 3: Warped został wydany w 1998 roku. Mimo że obawiano się o odcinanie kuponów od sukcesu poprzednich edycji, deweloperzy Naughty Dog znów zaskoczyli graczy jeszcze bardziej rozbudowaną i zróżnicowaną rozgrywką. 

Crash Team Racing to kolejne wydanie gry — tym razem była to wyścigówka, gdzie za sterami siedzieli bohaterowie serii. Krytycy zgodnie przyznają, że również w tym, jakże odtwórczym temacie, studio poradziło sobie zaskakująco dobrze.

Crash Team Racing
Źródło: usgamer.ne

Naughty Dog prześcignęło rywali w rozrywce, jaką dostarczyła ta gra wideo.

Sprawdź: Historia serii Crash Bandicoot — jednej z najlepszych gier platformowych

Po wygaśnięciu kontraktu na serię z Sony prawa do franczyzy Crash pozostały w rękach Naughty Dog. Nie chciano jednak dalej rozwijać tej serii. 

W studio, które w czasie tworzenia gry rozrosło się do pokaźnych rozmiarów, czuć było chęć zajęcia się nowym projektem. Duże nadzieje wiązano z nową konsolą PlayStation. Nowa gra miała powstać właśnie na platformę nowej generacji. W tym samym czasie Naughty Dog zostało wchłonięte przez Sony. Bardzo obawiano się tej transakcji, jednak obawy okazały się bezpodstawne. Developerzy utrzymali swoją autonomię w robieniu tego, co potrafią najlepiej.

Jak and Daxter — zapomniana i pominięta seria przez graczy?

Gra Jak and Daxter: The Precursor Legacy wykorzystywała rozwiązania stworzone na potrzeby serii Crash Bandicoot, jednak zarówno fabuła, jak i oprawa graficzna były bardziej rozwinięta. W tej otwartej, nieliniowej grze platformowej stworzono światy, a nie tylko poziomy w obrębie jednego świata. 

Wpłynęło to pozytywnie na zróżnicowanie fabuły i rozgrywki. W grze mamy wreszcie pełen trójwymiar. Lokacje mają swoje rozłożyste mapy, a przemieszczanie się jest możliwe dzięki latającym pojazdom. Oczywiście trzonem przygody jest zwiedzanie światów przez dwóch głównych bohaterów, Jaka i Daxtera, zbieranie fantów, rozwiązywanie zagadek i oraz przechodzenie minigier.

Jak and Daxter
Źródło: polygon.com

Gra spotkała się z jednogłośnym uznaniem krytyków, którzy zwracali uwagę na ogromne zróżnicowanie fabuły. Niektóre elementy graficzne okrzyknięto najlepszymi, jakie stworzono w tamtym czasie. Graficy Naughty Dog chcieli osiągnąć spektakularne efekty wizualne, niemożliwe do realizacji nawet przy pomocy najmocniejszych komputerów osobistych. Ta sztuka im się udała dzięki technologii Sony. 

Jak II: Renegade oraz Jak 3 to kolejne części serii. Powstało również kilka gier pobocznych, jak Jak X: Combat Racing, Daxter i Jak and Daxter: The Lost Frontier. Kolejne edycje nastawione były na bezpośrednią rozgrywkę i strzelanie. Pierwsza część, mimo że obecnie już pewnie zapomniana, była rewolucyjna na swój czas. W 2012 roku trylogia Jak and Daxter doczekała się reedycji na Sony Playstation 3 oraz PS Vita w 2012 roku w ramach Jak and Daxter Collection.

Uncharted — czyli Naughty Dog znowu na topie

Historia się powtórzyła. Studio było zmęczone kontynuacją serii i chciało spróbować czegoś nowego. Jednocześnie na horyzoncie widać było premierę nowej konsoli od Sony, PS3. Uncharted: Fortuna Drake’a (Uncharted: Drake’s Fortune) swą premierę miała w 2007 roku. Była to przygodowa gra akcji w trzeciej osobie, której fabuła zbudowana jest wokół postaci Nathana Drake’a oraz jego poszukiwań zaginionego miasta — Eldorado. 

Nathan Drake miał być potomkiem angielskiego podróżnika sir Francisa Drake’a. Historia miała lekki, hollywoodzki klimat i luźno nawiązywała do znanych przygód Indiany Jonesa. W grze po raz pierwszy zastosowano nowy silnik gry wideo opracowany przez Naughty Dog: Naughty Dog Game Engine. Algorytm ten umożliwiał obsługę rozdzielczości 720p i 1080i oraz wyświetlanie grafiki z prędkością aż 30 klatek na sekundę. Ruchy i gestykulacja postaci stały się dzięki temu płynne i bardziej naturalne.

Uncharted 1
Źródło: uncharted.fandom.com

W ciągu niecałych trzech miesięcy gra sprzedała się w liczbie ponad miliona egzemplarzy, co bez wątpienia świadczy o jej spektakularnym sukcesie komercyjnym. Krytycy również nie pozostawili wątpliwości — Uncharted stało się kolejnym ważnym osiągnięciem „niegrzecznych psów”.

W 2009 roku światło dzienne ujrzała druga część gry — Uncharted 2: Pośród złodziei (Uncharted 2: Among Thieves). Tym razem Nathan Drake stara się rozwiązać tajemnicę Marco Polo, weneckiego podróżnika, który dwadzieścia lat przebywał na dworze chińskiego cesarza. Rozgrywka nie różni się wiele od tej, z jaką gracze mieli do czynienia w pierwszej części. 

Innowacyjnym elementem jest tryb gry wieloosobowej w wariantach współpracy lub współzawodnictwa. Uncharted 2 korzystało z nowej wersji silnika gry Naughty Dog Game Engine, który, jak zapewniają developerzy, wykorzystywał 100% mocy konsoli PlayStation 3. 

Uncharted 2
Źródło: polygamia.pl

Algorytm pozwolił wygenerować ruchome obiekty świata przedstawionego podlegające prawom fizyki jak np. jeżdżące pociągi czy samochody poruszające się chaotycznie na nierównościach terenu. Wiele elementów terenu było modelowanych w ten sposób, że mogło być niszczone lub stanowić osłonę dla głównego bohatera. Druga część gry jest najbardziej docenianą i nagradzaną pozycją z całej serii. 

Pod koniec 2011 roku premierę miała trzecia część: Uncharted 3: Oszustwo Drake’a (Uncharted 3: Drake’s Deception). W tej odsłonie doceniono rozwinięte scenariusze gry wieloosobowej (teraz mamy aż osiem trybów rozgrywki) oraz animację postaci. 

Mimo że nie tak utytułowana, jak poprzednia część, to gra uzyskała największą sprzedaż spośród całej serii. Silnik gry Naughty Dog Game Engine w wersji 3.0 lepiej oddawał prawa fizyki, na czym zyskały takie elementy świata gry jak: dym, ogień, piasek i woda. Niektórzy krytycy punktowali fabułę. Głównym zarzutem była przewidywalność. Dla kontrastu, wielu recenzentów nie obawiało się użyć określenia „arcydzieło” w dziedzinie gier komputerowych.

Uncharted 3
Źródło: empik.com

Uncharted: Złota Otchłań (Uncharted: Golden Abyss) – spin-off serii wydany został na platformę PlayStation Vita. Zmianie uległo sterowanie postaciami, które musiało być dostosowane do możliwości innej konsoli. Za ten tytuł nie odpowiadał już Naughty Dog — pozycja została stworzona przez Bend Studios. 

Premiera Uncharted 4: Kres złodzieja przypadła na debiut konsoli do gier PS4 w 2016 roku. Akcja dzieje się na Madagaskarze. Tytuł spotkał się ponownie z pozytywnymi recenzjami krytyków, co miało też swoje odzwierciedlenie w bardzo dużej sprzedaży na całym świecie.

The Last of Us — bestsellerowa postapokalipsa

Kolejna pozycja w dorobku Naughty Dog, postapokaliptyczna gra przygodowa The Last of Us powstawała równolegle do Uncharted 3. Prace nad nią trwały aż trzy i pół roku. Zespół „niegrzecznych psów” podzielił się na dwie grupy, które pracowały niezależnie nad obiema pozycjami. 

Gra została wydana w 2013 roku, ale doczekała się też reedycji na PS4. Akcja toczy się w 2033 roku w Stanach Zjednoczonych, 20 lat po wybuchu epidemii niszczącej świat, jaki znamy. Głównym bohaterem jest Joel, przemytnik broni, który ma za zadanie przetransportować nastoletnią dziewczynkę o imieniu Ellie oraz, jak to w grach postapokaliptycznych, po prostu przetrwać. 

Naughty Dog - The Last Of Us 1
Źródło: youtube.com

Innowacyjnymi elementami gry w odniesieniu do Uncharted 2 był np. system tworzenia przedmiotów ze znalezionych materiałów w czasie rzeczywistym, jak np. naprawa broni czy kompletowanie apteczki.

The Last of Us został określony mianem arcydzieła współczesnych gier komputerowych. Stał się też najszybciej sprzedającym nowym tytułem na konsole PS3 – w niecałe trzy tygodnie sprzedano ponad 3 miliony 400 tysięcy egzemplarzy gry na całym świecie. 

Sprawdź: Wszystko, co wiemy o serialu The Last of Us

Nie dziwi więc fakt, że gra doczekała się rozszerzenia pt. The Last of Us: Left Behind, gdzie fabuła została zbudowana wokół postaci Ellie i jej wcześniejszych losów. W 2020 roku premierę miała druga część franczyzy, The Last of Us Part II. Gra toczy się w pięć lat po wydarzeniach z pierwszej części. Pozycja ta pobiła rekord w ilości zdobytych tytułów gry roku, wyprzedając trzecią część Wiedźmina.

The Last Of Us: The Left Behind
Źródło: flickr.com

Przyszłość studia

Jakość gier wideo Naughty Dog to konsekwencja kultury pracy zespołu programistów. Zachowali oni swoją autonomię i nie wchodzą w interakcję z producentami oraz z innymi częściami korporacji Sony. Robią to, na czym znają się najlepiej. 

Od czasu Uncharted 2 rutyną stało się dzielenie zespołu na dwie podgrupy, które niezależnie rozwijają dwa tytuły. Producent ostrożnie wypowiada się o planach na przyszłość, premierach nowych gier lub kontynuacjach znanych tytułów. Mówi się o trzeciej części The last Of Us. Fani domagają się powrotu serii Jak and Daxter. Jakie tytuły dostaniemy od Naughty Dog w 2022 roku? Czas pokaże.

Która z gier od Naughty Dog jest Waszą ulubioną? Uwielbiacie TLOU? A może już wcześniej doceniliście kunszt producenta, grając w jego starsze tytuły? Dajcie nam znać w komentarzach! 

2
0

Podziel się:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.