1. Scroll
  2. /
  3. Rozrywka
  4. /
  5. Historia gier The Elder Scrolls — najważniejsze informacje o kultowej serii RPG z otwartym światem

Rozrywka

1 miesiąc temu

Historia gier The Elder Scrolls — najważniejsze informacje o kultowej serii RPG z otwartym światem

Gry
8
0
0
8
0

The Elder Scrolls od studia Bethesda to jedna z najpopularniejszych serii gier RPG, której globalną sławę przyniosła 5 część — Skyrim. Czy pojawi się kolejna część — TES6? Czy można grać online w The Elder Scrolls? Odpowiadamy!

The Elder Scrolls — historia serii

Seria gier The Elder Scrolls od samego początku tworzona i wydawana jest przez amerykańskie studio Bethesda, które zostało założone w 1986 roku w mieście o tej samej nazwie, w stanie Maryland w USA. Początkowo projektowało i wydawało ono głównie gry sportowe i akcji, jednak pierwsza próba stworzenia gry fabularnej spotkała się z tak dużym uznaniem graczy i krytyków, że studio postanowiło pójść za ciosem i zacząć projektować kolejne tytuły reprezentujące ten gatunek. Wydana w 1994 roku The Elder Scrolls: Arena błyskawicznie zyskała popularność i dała początek serii, która doczekała się kilku pełnych części gier na różne platformy, kilkunastu dodatków i spin-offów, paru serii książek oraz milionów fanów na całym świecie.

the elder scrolls

Zobacz też: Starfield – nowe RPG od Bethesdy będzie hitem? Wszystko, co wiemy o Starfield

Fenomen gier The Elder Scrolls

Dlaczego ta seria jest tak popularna, mimo że obecnie na rynku nie brakuje tytułów reprezentujących gatunek RPG? Odpowiedzi na to pytanie jest kilka. Zagorzali fani mówią, że to dlatego, iż „po prostu jest genialna” – oczywiście zgadzam się z tym stanowiskiem, jednak wiem, że na popularność tej serii składa się wiele czynników. Po pierwsze, rozpoczynająca serię TES: Arena trafiła na rynek w tzw. Złotej Erze gier cRPG — w momencie, w którym gatunek ten był niezwykle popularny, a miłośnicy świata Forgotten Realms i takich serii jak Wizardry czy Ultima szukali nowych przygód oraz świeżego spojrzenia na temat fantastyki i gier fabularnych. 

Kolejnym powodem sukcesu TES jest otwartość świata i możliwości, jakie gry serii oferują od samego początku. Złożoność postaci, ogromne możliwości personalizacji bohatera, łączenie umiejętności bojowych z magicznymi i możliwość rozwoju postaci w dowolnym kierunku są w tej serii tak rozbudowane i ogromne, że współczynnik immersji w The Elder Scrolls jest naprawdę ogromny. Dodatkowo wzrastał on z każdą kolejną częścią, by w piątej odsłonie (Skyrim) osiągnąć, niejako, apogeum.

the elder scrolls

The Elder Scrolls V: Skyrim – Legendary Edition PC, wersja cyfrowa

Sprawdź

Do fenomenu tej serii przyczyniła się także ogromna spójność niezwykle rozbudowanego świata zlokalizowanego na kontynencie Tamriel. Wątki zaprezentowane w pierwszej części gry są kontynuowane jeszcze w czwartej. Obecne w świecie gry książki opisują historie, które mieliśmy okazję przeżyć na własnej skórze, grając w poprzednie odsłony gry. W kolejnych częściach TES znajdujemy artefakty z poprzednich gier i trafiamy często na ślad bohaterów, z którymi mieliśmy okazję rozmawiać. Chronologia wydarzeń, postacie i miejsca są spójne i tworzą ogromną, pasującą do siebie układankę, co jest niezwykle fascynujące i robi wrażenie. Mając na swoim gamingowym koncie poprzednie i odpalając kolejną część The Elder Scrolls miałam wrażenie, że wracam do znanego mi świata, do domu.

Nie ulega również kwestii to, że do popularności serii przyczynił się… Internet. Wydanie Skyrima dało The Elder Scrolls ogólnoświatową rozpoznawalność, ponieważ nastąpiło ono w czasie, w którym na portalach społecznościowych królowały memy, zabawne filmiki, amatorskie komiksy i fan arty. Mimo że gra ta oceniana była zazwyczaj na 9/10 i 10/10, to pojawiły się w niej drobne niedociągnięcia, zabawne bugi i glitche, które przerabiane lub zabawnie opisywane przez użytkowników sieci, odbiły się szerokim echem w internecie, niejako dodatkowo budując popularność piątej części gry i, tym samym, całej serii. Dodatkowo niemal nieograniczone możliwości dodawania modów do TES V sprawiły, że o tytule tym słyszał chyba każdy i do dnia dzisiejszego miewa się on doskonale!

Długa lista wszystkich gier z serii The Elder Scrolls

Seria została zapoczątkowana z inicjatywy Vijay Lakshmana i Teda Petersona, który na długo przed powstaniem gry, spotkał się z kpiną i śmiechem ze strony ekipy pracującej nad wiodącą wówczas prym serią Wizardry. Nie wierzyli oni, że Bethesda będzie w stanie stworzyć ciekawą, grywalną pozycję reprezentującą gatunek RPG. Na całe szczęście słowa konkurencji stały się dla ekipy motorem napędzającym do działania, a nie podcięły ich skrzydła. W ciągu 26 lat trwania serii, na rynek trafiło całe mnóstwo tytułów. Pięć głównych części fabularnych, osadzona w uniwersum gra MMO RPG, kilka gier na telefony komórkowe i smartfony, a także szereg dodatków. Oto wszystkie z nich:

the elder scrolls

The Elder Scrolls: Arena

Arena to gra, która światło dzienne ujrzała 25 marca 1994 roku. Została ona wydana na system MS-DOS. Podobnie jak wszystkie kolejne części, jest to pierwszoosobowa gra RPG, osadzona w świecie fantasy. W tytule tym gracz przemierza otwarty (co w 1994 roku zrobiło furorę) świat Tamriel, w którym czeka na niego kilkaset miast i wiosek, mnóstwo lochów, jaskiń, labiryntów oraz lasów do odwiedzenia. Dostępne są tutaj setki questów do wykonania i zagadek do rozwiązania. Podczas tworzenia postaci, do wyboru graczy oddane zostaje 18 klas i 8 ras, a także kilka kluczowych cech i umiejętności z punktami do rozdysponowania.

Fabuła gry osadzona jest w 389 roku Trzeciej Ery, kiedy Imperator Uriel Septim VII odkrywa, iż na jego dworze grasuje zdrajca planujący jego obalenie. Zdrajcą tym okazuje się potężny mag Jagar Tharn, który odsyła imperatora do innego wymiaru, a sam przyjmuje jego postać i zasiada na tronie. Świadkiem całego zdarzenia jest młoda adeptka magii, która zostaje zabita przez zdrajcę. Dzięki swoim zdolnościom magicznym udaje jej się jednak przyjąć bezcielesną formę i odwiedzić wtrąconego do lochu bohatera (fabularnie jest on urzędnikiem i podwładnym generała gwardii imperatora, której Tharn również się pozbył). Adeptka pomaga graczowi uciec z lochu i opowiada o całym zdarzeniu. Od teraz losy Imperium leżą w Twoich rękach — musisz znaleźć fragmenty rozsianej po całym Tamriel Laski Chaosu i obalić tyrana.

the elder scrolls

The Elder Scrolls II: Daggerfall

Prace nad The Elder Scrolls II: Daggerfall rozpoczęły się tuż po wypuszczeniu Areny, kiedy do zespołu pracującego nad serią dołączył Todd Howard. Projektant ten do dnia dzisiejszego sprawuje pieczę nad procesem tworzenia i wydawania gier z serii. 

Daggerfall wydany został w 1996 roku i jest bezpośrednim sequelem pierwszego TES. W tytule tym twórcy postawili na wielkość mapy. Jest ona ogromna, ponieważ podróżować można po całym kontynencie, w podziemiach, a także pomiędzy wymiarami. Na mapie znajduje się blisko 750 tysięcy NPC — z każdym z nich można również porozmawiać. Szacuje się, że przejście z jednego na drugi koniec mapy w Daggerfall zajmuje około 2 tygodnie realnego czasu! Z powodu swojego rozmiaru, gra jest jednak pełna błędów i bugów — została przez to pieszczotliwie nazwana Buggerfall.

Fabuła tej części gry rozpoczyna się, gdy ocalony parę lat wcześniej imperator Uriel Septim VII zleca bohaterowi podróż do stolicy High Rock — Daggerfell. Gracz wybiera się tam z zadaniem polegającym na odkryciu, dlaczego duch króla stolicy — Lysandusa nie może zaznać spokoju. Twoim zadaniem jest również odnalezienie tajemniczego listu od imperatora do żony zmarłego króla. Bohater nie dociera jednak do High Rock, ponieważ okręt zostaje doszczętnie zniszczony przez sztorm. Po chwili budzi się on w nadmorskiej jaskini i pierwszym zadaniem do wykonania jest wydostanie się z niej. Od tego momentu masz zupełnie wolną rękę w działaniu — możesz podróżować po świecie, wstąpić do którejś z gildii, wrócić do wykonywania głównego zadania lub dołączyć do rebelii pragnącej obalić Uriela.

the elder scrolls

The Elder Scrolls III: Morrowind

Na kolejną część TES trzeba było nieco poczekać. The Elder Scrolls III: Morrowind wydana została dopiero w 2002 roku. Tytuł ten, podobnie jak poprzednie części oferuje graczom otwarty świat — ten jednak jest znacznie mniejszy, ponieważ ogranicza się głównie do wyspy Vvardenfell będącej częścią prowincji Morrowind. W miejscu tym jednak wciąż można odwiedzać liczne miasta i wioski, ruiny, kopalnie, twierdze, jaskinie, a także niewielkie wyspy. Gra ponadto wprowadza system alchemii, będącej umiejętnością magiczną głównego bohatera. Tworząc postać, masz do wyboru 10 ras oraz 21 klas. Wybrać można również znak zodiaku, cechy, współczynniki many, kondycji i zdrowia. Do dyspozycji graczy oddano także dość bogaty kreator wyglądu postaci.

W tej części gry fabuła ponownie rozpoczyna się od kontaktu z imperatorem Urielem Septimem VII — tym razem jednak jego rola polega na ułaskawieniu więźnia (głównego bohatera) i wysłania go do tytułowego Morrowind. Gracz ma tutaj do wypełnienia niezwykle ważną misję, w której udział biorą starożytne, niezwykle potężne istoty pragnące zawładnąć krainą.

Warto również wspomnieć, że Morrowind doczekał się dwóch dodatków: The Elder Scrolls III: Tribunal znanej w Polsce jako „Trójca” oraz The Elder Scrolls III: Bloodmoon, która u nas znana jest jako „Przepowiednia”. Morrowind został wydany również jako The Game Of The Year i dość długo cieszył się największą popularnością.

the elder scrolls

The Elder Scrolls IV: Oblivion

Czwartą częścią serii jest The Elder Scrolls IV: Oblivion, który został wydany w 2006 roku. Tytuł ten wprowadził sporo zmian, jeśli chodzi o graficzną oprawę serii. Zastosowanie nowego silnika graficznego oraz systemów fizycznych wpłynęło na stworzenie pięknych, o wiele bardziej naturalnie wyglądających krajobrazów z falującą wodą i trawą oraz z mapowaniem wypukłości terenów i postaci. Realizmu rozgrywce nadały również pewne utrudnienia, takie jak np. brak możliwości sprzedaży kradzionych przedmiotów czy zamykanie sklepów na noc. Dodano tutaj także możliwość jazdy konno i znacznie rozbudowano system rozwijania umiejętności (poprzez rangi) oraz późniejszego korzystania z nich.

Fabuła w The Elder Scrolls IV: Oblivion osadzona została w 433 roku Trzeciej Ery, a więc zaledwie 6 lat po wydarzeniach przedstawionych w Morrowind. Tym razem jednak znajdujesz się w Cyrodill, Cesarskim Mieście. Po raz kolejny historia głównego bohatera zaczyna się w lochu i po raz kolejny rozpoczyna ją misja od imperatora Uriela Septima VII — tym razem jest to ucieczka przed dybiącymi na życie władcy skrytobójcami. Niestety udaje im się wykonać misję. Przed śmiercią jednak Uriel opowiada bohaterowi o swoich snach, w których widział jego twarz, a także o czyhających na cały świat niebezpieczeństwach. Wręcza mu również tajemniczy amulet. Okazuje się, że imperator i jego następcy to nie tylko władcy, ale również ostatnia linia obrony pozwalająca utrzymać magiczne bariery oddzielające Tamriel od Otchłani (Obliviona) – obecnie jednak linia rodu władcy została wygaszona, a wszyscy jej członkowie wymordowani. Ale czy na pewno?…

Do Obliviona zostały wydane dwa kolejne, rozbudowujące fabułę dodatki: The Elder Scrolls IV: Knights of the Nine oraz The Elder Scrolls IV: Shivering Isles

the elder scrolls

The Elder Scrolls V: Skyrim

Część ta ujrzała światło dzienne w 11 listopada 2011 roku i jako jedyna z serii doczekała się wydania na niemal wszystkie dostępne obecnie platformy. Na czym polega fenomen piątej części The Elder Scrolls? Przede wszystkim na bardzo rozbudowanej fabule pełnej angażujących zadań, przepięknych krajobrazach, ładnej, o wiele bardziej realnej i przyjemnej dla oka grafice, kojącej muzyce, ciekawie poprowadzonych postaciach, epickich walkach i ogromnych możliwościach personalizacji bohatera, które pozwalają na pełną immersję w ten świat. 

Dużo zdziałały tutaj również dodatki, m.in. Hearthfire, który rozwinął w przyjemny sposób system craftingu pozwalając na budowanie domu. Po raz pierwszy w serii pojawiła się w nim również możliwość zakładania rodziny, w której pojawić się mogą dzieci i zwierzęta domowe. Dodatek zabierający gracza do Raven Rock (The Elder Scrolls V: Skyrim — Dragonborn) oferuje z kolei kilkanaście godzin fantastycznej rozrywki i sentymentalnej podróży do 2002 roku. Raven Rock jest bowiem wyspą należącą do krainy Morrowind. W dodatku tym pojawia się również możliwość przyzwania i dosiadania smoków! Ostatni z dodatków The Elder Scrolls V: Skyrim – Dawnguard rozwija zaś w ciekawy sposób motyw wampiryzmu, który towarzyszy serii niemal od jej zarania.

Fabuła Skyrim nie jest bezpośrednią kontynuacją Obliviona, osadzona jest bowiem około 200 lat po wydarzeniach z poprzedniej części. Jak to zwykle w The Elder Scrolls bywa, gracz rozpoczyna rozgrywkę znów jako więzień. Cudem unikając śmierci spowodowanej najpierw katowskim toporem, a potem atakiem pradawnego smoka, zostaje on rzucony w wir wydarzeń — wojny, buntu rdzennych mieszkańców krainy i pojawiających się coraz częściej na niebie potworów. Wkrótce okazuje się, że bohater nie pojawił się w Skyrim przypadkiem — jest on bowiem jednym z Dovahkiin, czyli wielkich wojowników, w których żyłach płynie smocza krew. Tylko on może powstrzymać plagę budzących się do życia smoków i pradawnego Alduina — pożeracza światów. 

the elder scrolls

The Elder Scrolls Online

Kolejną grą w uniwersum, wydaną w 2014 roku, był The Elder Scrolls: Online. Gra ta została stworzona przez inny zespół — ZeniMax, a przez Bethesdę jedynie wydana. Wprowadziła ona możliwość rozgrywki MMO, która znacznie odmieniła oblicze serii — dotychczas nastawiona była ona na zabawę w pojedynkę, offline. Struktura gry jest dość podobna do tej znanej ze Skyrim. Gra ta doczekała się również kilku dodatków rozszerzających mapę i ilość zadań: The Elder Scrolls Online — Morrowind, The Elder Scrolls Online — Summerset, The Elder Scrolls Online — Elsweyr oraz najnowszego, wydanego w 2020 roku The Elder Scrolls Online — Greymoor. W 2021 roku ma zostać wypuszczony piąty dodatek do gry — The Elder Scrolls Online — Blackwood.

Fabuła ESO osadzona jest na osi czasu około 800 lat przed wydarzeniami zaprezentowanymi w pierwszy czterech częściach The Elder Scrolls — nie jest zatem bezpośrednio związana z żadną z opowiedzianych wcześniej historii. Nie oznacza to jednak, że nie znajdziesz w niej mocnych nawiązań do serii: znanych Ci miejsc, postaci, sojuszy czy legend. Na przykład podczas rozgrywki będziesz miał możliwość dołączenia do jednego z trzech sojuszy: (znanego ze Skyrim) Aldmerskiego Dominium, Ebonheart Pact lub Daggerfall Covenant. W tej części gracze mają zupełną dowolność działania, ponieważ fabuła nie jest linearna — znów można podróżować po niemal całym kontynencie, wykonywać zadania w dowolnej kolejności, brać udział w epickich walkach, a także grać razem ze swoimi przyjaciółmi i wspólnie przemierzać lasy, równiny, miasta i góry Tamriel. 

the elder scrolls

The Elder Scrolls: Legends

The Elder Scrolls: Legends to już coś, co zupełnie odbiega od znanych dotychczas gier z serii. Jest to bowiem strategiczna gra karciana, osadzona w uniwersum serii The Elder Scrolls. Dostępna jest jako free-to-play. Została ona wydana w 2017 roku i nie rozgrywa się w żadnym konkretnym przedziale czasowym — z tego powodu gracze mogą spotkać w niej postacie z całego cyklu. Mechanika gry podobna jest do innych, popularnych karcianek. Gracz podczas rozgrywki powoli buduje talię z wybranej przez siebie frakcji, a następnie prowadzi przy jej pomocy pojedynki.

the elder scrolls

The Elder Scrolls: Blades

The Elder Scrolls: Blades to kolejna, wydana w 2020 gra z serii, jednak tym razem przygotowana głównie na urządzenia mobilne z systemem Android oraz iOS. Mnie osobiście przypomina ona wydawane w latach 2003-2004 The Elder Scrolls Travels, publikowane przez Vir2L Studios, które można była rozgrywać na telefonie komórkowym. Tą częścią jednak również zajęła się Bethesda, która chciała przenieść doświadczenia płynące z ESO i Skyrima na ekrany smartfonów. Gra nie doczekała się ciepłego odbioru, jednak ma swoich fanów. Dostępna jest w systemie free-to-play z mikropłatnościami.

Fabuła jest dość otwarta, a gracz wciela się w tajnego agenta należącego do oddziału Blades. Przez spisek jego miasto zostaje zniszczone, a on sam staje się… przestępcą (to ci zaskoczenie!). Jego zadaniem odzyskanie dawnej chwały, odbudowanie miasta i rozprawienie się ze złem.

the elder scrolls

Zobacz też: Dying Light 2 – kiedy premiera? Dying Light 2 – wszystko, co wiemy o nowej grze Techlandu

Co po Skyrim? The Elder Scrolls VI i przyszłość serii 

Skyrim cieszy się niegasnącą popularnością od blisko dekady. Mimo że tytuł ma już swoje lata, wciąż jest chętnie ogrywany przez tysiące graczy na całym świecie. Niektóre osoby, mimo bogatej biblioteki gier, wciąż wracają do Skyrima przechodząc go po raz kolejny. Sama miałam okazję spędzić w tej nordyckiej, smoczej krainie blisko 1000 godzin. Mimo pojawienia się w 2014 roku gry MMO RPG o tak dużych możliwościach to wciąż TES V pozostaje tym najważniejszym, kanonicznym dziełem, które, póki co, zamyka chronologicznie fabułę uniwersum. Czy coś będzie dalej? Czy doczekamy się The Elder Scrolls 6? Twórcy otwarcie mówią, że tak, jednak data premiery jest wciąż nieznana. Na konferencji prasowej Bethesda E3 w 2018 roku Todd Howard ogłosił, że szósta część cyklu pojawi się dopiero po wydaniu innej ich gry — Starfield, której premiera została zapowiedziana na 11 listopada 2022 roku. Data ta nie wydaje się przypadkowa, co?

A dla Was, która część The Elder Scrolls jest tą najlepszą? Dajcie znać w komentarzu!

Źródło zdjęć: materiały prasowe

8
0

Podziel się:

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.